Consultanță și evaluare în afaceri – o chestiune de timp. Și de oameni

Consultanță și evaluare în afaceri – o chestiune de timp. Și de oameni

În anii 70, când lucra în Canada a văzut pentru prima dată un film întrerupt de publicitate. I s-a părut foarte straniu. În România nu se auzise de așa ceva. E drept, nici nu era nevoie de asta. Economia românească era controlată de stat. Dar în afară lucrurile stăteau altfel. Așa că, după Revoluție, Gheorghe Bădescu a știut exact ce are de făcut într-o nouă economie de piață, cum învățase el în anii de muncă în străinătate: a înțeles că trebuie să cunoști mai întâi valoarea lucrului pe care vrei să îl vinzi.

Împreună cu alți specialiști care au împărtășit aceeași viziune și pasiune pentru meseria de evaluator, a înființat în 1992 prima organizație a evaluatorilor din România, Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România (ANEVAR).

În același an, a înființat și firma de consultanță și evaluare în afaceri CMF Consulting. Era mai mult decât un business, o vedea ca pe un fel de școală, care să pună în valoare și să ajute la dezvoltarea profesiei de evaluator. Primii membri ai echipei CMF Consulting au fost chiar lectorii și autorii cursurilor de evaluare susținute de ANEVAR.

Azi este una dintre cele mai respectate companii din acest domeniu. Elena Apostolescu, director general CMF Consulting, explică ce mentalitate de business i-a ajutat să ajungă în acest punct.

”În domeniul ăsta contează foarte mult pregătirea profesională. Înainte să începi o lucrare, trebuie să te asiguri că ai o pregătire profesională foarte bună, pe care să o menții la un standard foarte ridicat de-a lungul timpului. Adică după ce devii evaluator să nu te lași pe tânjală, să zici  “sunt autorizat și este suficient”, nu! Tot timpul sunt lucruri noi de învățat și contează foarte mult să oferi clienților servicii de calitate, cu toate că de multe ori în domeniul nostru primează prețul.”

Timpul este, de altfel, unul dintre cele mai importante ingrediente în domeniul acesta. Iar într-o piață competitivă, în care toată lumea se grăbește, una dintre cele mai mari provocări e să-ți convingi clientul să aibă răbdare, pentru că lucrurile bune au nevoie de timp.

”Mulți își doresc ca rapoartele să fie gata ieri. Atunci când agreăm împreună cu clienții termenele, stabilim unele realiste și ne ținem de ele. Principiul nostru de business este să faci lucrurile cum trebuie, corect, nu să estimezi valorile pe care și le dorește clientul sau alt beneficiar. Este important să comunici foarte bine cu clientul și să ii explici care sunt standardele de evaluare și ceea ce urmează să faci. Toată lumea caută o rețetă, un template, ceva care să se facă automat. Din păcate, dar și din fericire în domeniul ăsta nu există. Fiecare situație trebuie analizată și tratată ca atare, judecata profesională fiind foarte importantă.”

Tocmai pentru că nu lucrezi cu rețete și sunt mai multe lucruri dificile, mai ales în evaluarea afacerilor sau a bunurilor intangibile, este bine să-ți recunoști limitele și să ceri ajutorul celor care știi că au trecut deja prin asta.

”Au fost și cazuri în care ni s-a solicitat sprijin și consultanță, dar și noi la rândul nostru am solicitat, astfel încât am aflat cum procedează și alți evaluatori în spețe similare, pentru că nu e cazul să inventăm roata dacă ea deja există. ”

Reperele profesionale le caută mai ales în străinătate. Compania păstrează legături strânse cu IVSC, cei care fac standardele internaționale de evaluare, unde Gheorghe Bădescu este membru în consiliul “Membership and Standard Recognition Board“, dar și cu TEGoVA, cea mai mare asociație europeană a evaluatorilor. Și pentru că ora exactă în acest domeniu se dă în America, acolo caută de obicei Elena soluții la situațiile cu care se confruntă.

”Am participat la cea mai mare conferință de evaluare din America, Advanced Business Valuation în care se discută de cei mai mari experți în domeniu problemele, provocările care sunt de ultim moment. Și am observat că problemele cu care ne confruntam în Romania, de fapt sunt probleme actuale și în America. Nu suntem departe de ceea ce se întâmplă acolo. Aș putea spune că din punctul ăsta de vedere, România este foarte aproape de țările dezvoltate și chiar depășește în acest domeniu alte țări din Europa.”

Rețeta succesului e simplă, pentru că investiția în genul ăsta de afaceri este în oameni. Trebuie, într-adevăr, să ai acces la informații de calitate, să investești în cărți și în baze de date, dar investiția cea mai mare este în oameni.

La fel de important este să fii la curent cu schimbările care apar în domeniu. Sunt standarde care se îmbunătățesc sau apar unele complet noi. Degeaba ești foarte bun și știi să faci niște lucruri, dacă nu ești la curent cu tot ce se întâmplă.

Oamenii din CMF Consulting sunt evaluatori recunoscuți la nivel internaţional și sunt membri RICS (Royal Institution of Chartered Surveyors), cea mai veche organizație de evaluatori din lume. Elena Apostolescu însăși este membru ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), cea mai mare organizație internațională a experților contabili din lume.

Activitatea din domeniul consultanței și evaluării în afaceri este strâns legată de relația cu clienții așa că este nevoie să fii foarte atent la criterii de selecție și să verifici informațiile despre cei cu care faci business, ca să-ți protejezi compania.

”Când facem analizele de risc, nu ne limităm doar la informațiile despre client, ci conform legislației în vigoare trebuie să știm și informații despre beneficiarul real. Pe lângă informațiile pe care le primim direct de la client, sunt și informații pe care trebuie să le verificăm noi și ăsta e un motiv pentru care folosim Termene.ro, unde verificăm date despre companie, dar și despre alte companii comparabile din industrie.”

Cu o abordare de business atât de sănătoasă, respectul în mediul de business e o consecință firească. De aici, și respectul pe care CMF Consulting l-a câștigat cu răbdare.

”Cea mai mare satisfacție a mea este atunci când clienții sunt mulțumiți. Cred că ăsta este succesul, așa cum îl văd eu. Nu mă mulțumește creșterea cifrei de afaceri dacă calitatea muncii pe care o facem noi ar scădea. Într-adevăr, urmărim și cifrele, dar nu facem rabat la calitate. Nu ne deranjează dacă pe anumite segmente sau anumite situații avem inclusiv pierderi, atâta timp cât facem lucrurile cum trebuie. Timpul mi-a dovedit că ai mai mult de câștigat atunci când serviciile prestate sunt unele de calitate.”