Ce vor tinerii? Nu, nu vor în primul rând “leafă mare”

Ce vor tinerii? Nu, nu vor în primul rând “leafă mare”

Întotdeauna au existat diferențe vizibile sau chiar tangibile între generații. Primii și, foarte adesea, cei mai aspri contestatari ai noștri sunt propriii copii. Au pățit-o bunicii cu mamele și tații noștri, o pățim noi cu copiii noștri și, negreșit, vor păți-o și “ai noștri cu ai lor”. E parte din mașinăria complexă cu mecanisme vizibile și invizibile care ne duce “înainte”. Sau, dacă vreți, care produce progresul.

Dar milenialii – generația 18-35 de ani din ziua de azi – are câteva impresionante particularități. Înainte să vorbim despre ele, să ne uităm un pic la context. Au venit pe lume într-un foarte spectaculos turbion al omenirii: peste decenii de “competitivitate capitalistă” care au intrat în ADN-ului câtorva generații, a venit revoluția digitală și s-au lichefiat granițele de comunicare. Viteza cu care au ajuns la ei poveștile, eroii, anti-eroii, modelele și actualitatea (cu crizele și cu momentele ei de grație) este năucitoare.

Cum anume au rezonat toate acestea în mileniali și cum au ajuns să le configureze visele și aspirațiile este, la rându-i, o conversație extrem de interesantă. Dar acum vorbim doar despre rezultat.

Iar milenialii sunt o generație care se evidențiază îndeobște printr-o foarte puternică dorință de sens. De rost. Este ceva ce se regăsește în viețile lor sociale și profesionale, deopotrivă.

Vor să se implice, vor să schimbe, vor să simtă că rutina lor zilnică e valoroasă. Dacă ar fi să punem toate acestea în doar două idei simple și măsurabile, atunci am spune așa: fac voluntariat (mult) și caută locuri de muncă în companii care promovează valori compatibile cu ale lor.

Poate că vi se pare o realitate de netăgăduit, dar mai degrabă încă îndepărtată de dinamica și de particularitățile pieței muncii de la noi. Nu neapărat, dar chiar și așa dacă ar fi, ritmul de contagiune într-o lume fără granițe ne îndreptățește să mai vorbim puțin despre ce își doresc tinerii.

 

Experții London Business School au studiat comportamente și așteptări ale acestei generații și au ajuns la concluzia că, pentru mileniali, cele mai atractive companii sunt cele “conduse” de un scop. “Poate că, peste zece ani, vom înceta să vorbim despre «scop», dar asta doar din cauză că ideea va fi fost până atunci integrată în cultura oricărei organizații”, spune Alex Edmans, profesor de finanțe la London Business School. “O «companie care are un scop» este acea companie care se va concentra în continuare pe performanța pe termen lung chiar și atunci când vremurile sunt dificile. Cele mai bune companii își păstrează misiunea și filosofia și sunt cu greu spre deloc distrase de cererile pe termen scurt”.

Importanța acestui scop – sau rost, spuneți-i cum vreți, englezii îi spun «purpose» reiese și dintr-o analiza PwC, care a descoperit că 88% dintre tineri vor să lucreze pentru o companie ale cărei valori le reflectă pe ale lor.

Și, în cazul în care vi se pare că mai e până când veți avea de-a face la interviuri de angajare cu tineri din generația aceasta, pentru care nu salariul e cel mai important, atunci ne mai uităm la o singură informație statistică: până în 2025, milenialii vor reprezenta 75% din forța de muncă globală.