Care este impactul GDPR in activitatea de optimizare SEO?

Care este impactul GDPR in activitatea de optimizare SEO?

Inca dinainte sa intre in vigoare in anul 2018, noul Regulament General de Protectie a Datelor, cunoscut si sub abrevierea de GDPR, a ridicat multe semne de intrebare cu privire la impactul pe care il va avea asupra celor care detin un business in Uniunea Europeana. Daca ai un magazin online sau esti responsabil de securitatea digitala a unei companii, probabil cunosti deja prevederile acestui regulament. Dar te-ai gandit vreodata care sunt efectele GDPR-ului asupra activitatii de optimizare  SEO si a site-ului tau, in general?

Fie ca lucrezi cu o agentie care ofera servicii de optimizare SEO sau ai ca angajat un specialist in-house, este important sa fii bine informat si sa intelegi modul in care GDPR-ul iti poate afecta business-ul. Citeste mai departe pentru a afla care sunt aspectele de care trebuie sa tii cont pentru ca activitatea de optimizare SEO sa decurga in conformitate cu prevederile noului Regulament General de Protectie a Datelor!

 

Implicatii asupra obiectivelor masurabile/conversiilor

Unul dintre aspectele care pot afecta performantele legate de activitatea de optimizare SEO se refera la obiectivele pe care le setezi si le monitorizezi pe site. De exemplu, unul din cele mai comune obiective de acest gen este abonarea la newsletter de catre utilizatori. Astfel, va trebui sa te asiguri ca orice solicitare a datelor personale ale utilizatorului include si o solicitare clara si explicita a consimtamantului acestuia, lucru care poate avea un efect negativ asupra ratei de conversie. 

De asemenea, va trebui sa comunici explicit utilizatorului modul in care ii vei folosi datele personale. Acest lucru inseamna ca nu mai poti solicita unui vizitator pe site adresa de e-mail pentru a-i trimite ulterior materiale de marketing decat daca i-ai specificat acest lucru foarte clar in formularul de acordare a consimtamantului. 

 

Acordarea consimtamantului pentru utilizarea cookie-urilor

Unele site-uri stipuleaza undeva in pagina „Termeni si conditii” o fraza de tipul „navigand pe acest site sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor”, insa regulamentul GDPR specifica destul de clar ca utilizatorul trebuie sa isi acorde consimtamantul intr-un mod activ, cum ar fi prin bifarea unei casute de tip „Sunt de acord”, inclusa intr-o fereastra de tip pop-up.

In multe cazuri, pop-up-ul de solicitare a consimtamantului pentru utilizarea cookie-urilor poate duce la scaderea vitezei de incarcare a paginii. Iar cum viteza de incarcare este un factor de listare important pentru Google, acest lucru poate duce la o scadere a pozitiilor site-ului in SERP. 

 

Datele din Google Analytics 

Fiecare antreprenor va trebui sa fie atent cu privire la modul in care utilizeaza datele utilizatorilor in analize si rapoarte. De exemplu, Google Analytics iti ofera acess la date cu privire la comportamentul de browsing al vizitatorilor pe site, insa acest lucru este in perfect acord cu GDPR-ul, deoarece datele sunt anonime. 

 

Conformarea la GDPR ca factor de listare

Desi respectarea prevederilor GDPR nu reprezinta in prezent un factor de listare confirmat de catre Google, nu este exclus ca in viitor sa devina un criteriu de ierarhizare a site-urilor in SERP. De-a lungul anilor, Google a anuntat diverse schimbari care initial erau optionale dar au ajuns sa fie mai tarziu factori de listare de sine statatori, cum ar fi, de exemplu, certificatul SSL. 

 

Indicatorii UX si usability

Nu este nicio indoiala ca, in prezent, experienta utilizatorului reprezinta un criteriu important de listare pentru algoritmii Google. La fel de indubitabil este si impactul pe care GDPR-ul il are asupra indicatorilor de User Experience si usability, in special asupra ratei de respingere si a ratei de conversie. Pentru ca experienta utilizatorilor sa fie cat mai putin afectata de noul regulament de protectie a datelor personale, specialistii in optimizare SEO vor trebui sa aiba o colaborare stransa cu expertii in web design, usability si GDPR.