Andy Mooney: Când mintea face o piruetă bănoasă

Andy Mooney: Când mintea face o piruetă bănoasă

Andy Mooney stătea  la coadă la patinoarul din Pheonix și se uita la viermuiala din jur și de pe gheață. Știi cum e când stai la coadă: ba nu vezi nimic, ba observi orice detaliu, ba te amuză orice, ba te scoate din minți totul… Sau, dacă ești mr. Mooney, ai un moment revelator cu efecte de dimensiuni epice.

Andy Mooney a observat deodată că extraordinar de multe mame și fetițele lor purtau rochii de prințese făcute acasă ca să le facă să semene cu Albă ca Zăpada, Cenușăreasa ori Aurora (zisă și “Frumoasa din Pădurea Adormită”).

Și nu orice modele de rochii, ci pe acelea din întruchipările dată acestor prințese de către desenatorii Disney. După “secunda Evrika!”, Mooney a avut și secunda 2 de inspirație: le-a întrebat pe mămici dacă și-ar dori să găsească rochii ca-n desenele animate chiar de la Disney. Produse de Disney. Și dacă le-ar cumpăra. Răspunsurile au fost unanime: nu numai că și-ar dori să existe așa ceva “la magazin” și că ar cumpăra, dar ar cumpăra cu nemiluita!

Sigur, ar mai fi un detaliu în povestea asta: pe Andy Mooney l-a ajutat mult și faptul că tocmai preluase de curând conducerea diviziei de produse a companiei Disney (după ce lucrase vreo 20 de ani la Nike).

Așa că, după epifanie și confirmarea directă a potențialului ideii, a zbughit-o spre sediul central al Disney din Burbank și s-a apucat de treabă. A lansat seria “Disney Princess” foarte repede.

Nu numai că au început să producă rochii precum cele pe care le poartă cele mai iubite personaje feminine, dar au început să facă de toate: penare, jocuri, păpuși, huse de telefoane, creioane, genți, pijamale, mâncare… În enunțul de mai sus, ORICE chiar înseamnă orice. De fapt, știți asta, probabil că aveți un prieten care a căutat și cumpărat rochia Disney X pentru fetița sa ori pijamaua cu Fulger McQueen pentru fecior. Asta, desigur, dacă n-ați făcut-o deja voi înșivă. Eventual, de câteva ori.

Până la ideile lui Mooney, vânzările de produse Disney erau de 300 de milioane de dolari pe an. Acum, depășesc 6 miliarde de euro.

Genialul domn Mooney de la Disney s-a născut într-un orășel din Scoția, pe la jumatea drumului dinte Glasgow și Edinburgh. Fiul unui miner, a renunțat la școală la 16 ani și s-a angajat la o fabrică de cauciucuri din zonă. A început să se priceapă la contabilitate și, după un alt job nespectaculos local, și-a trimis CV-ul la Nike. Avea 25 e ani și americanii l-au angajat.

Oricât de modest vi se poate părea în continuare startul lui profesional, Mooney a jucat un rol important în creșterea și dezvoltarea producătorului de încălțăminte sport. A lucrat pentru Nike 20 de ani. Deși la început a avut o slujbă contabilă, șefii i-au observat instinctele remarcabile. Așa a început cariera în marketing a remarcabilului domn Mooney, the Money Man.

P.S. Andy iubește muzica. Visa să devină muzician. Mare rock star. Când a plecat în State, și-a lăsat visul acasă, în Marea Britanie. Și-a vândut tot ce-avea legătură cu visul ăsta, inclusiv o chitară legendară: o chitară Fender. Da, exact, o preferată de-a lui Hendrix, Bruce Springsteen, Cuyrt Cobain… E drept, timpul și norocul să fie remarcat de cine trebuie l-au ajutat să recupereze pierderea cu vârf și-ndesat. Acum, e marele șef de la Fender. “Nu-mi vine să cred că am peste 50 de ani și lucrez la Fender!”