Ai grijă la sediu dacă nu vrei să rămâi fără firmă

Ai grijă la sediu dacă nu vrei să rămâi fără firmă

Cum (re)acționezi atunci când afli că partenerul tău de afaceri are sediul social expirat? Primul lucru, îi atragi atenția și, eventual, îi recomanzi un avocat 😊.

Fiți cu ochii în patru și să verificați întotdeauna – atât la începutul unei relații de colaboare, cât și pe parcursul ei – dacă societatea cu care tranzacționați este activă din punct de vedere fiscal, dacă are un sediu valabil și dacă v-a comunicat un cod unic de înregistrare corect. În popor se spune să ”sufli și-n iaurt” … În termeni juridici se cheamă conduită diligentă care poate să preîntâmpine o serie de probleme și chiar costuri considerabile. Pasivitatea și neatenția se plătesc.

Așadar, în momentul când emiți o factură, potrivit art. 319 alin. (2) din Codul Fiscal, ești obligat să treci datele de identificare ale Beneficiarului și Prestatorului, inclusiv adresele sediilor principale. Vei fi, deci, nevoit să verifici și să confrunți informațiile pe care le ai cu cele existente în baza de date publică administrată de Registrul Comerțului. Apropo, poți face asta foarte rapid pe platforma Termene.ro pe pagina de Verificări firme. În cazul în care colaboratorul tău figurează cu sediul expirat, e necesar să îl atenționezi că trebuie să facă procedurile de actualizare. Altfel, societatea riscă să fie supusă procedurii de radiere și dizolvare, inițiată de Oficiul Registrului Comerțului, conform legii nr. 31/1990. Interesant e că procedura va fi declanșată chiar dacă firma respectivă are activitate și efectuează tranzacții specifice activității sale curente. Practic, compania va fi sancționată pentru pasivitatea sa. Tribunalul în raza căreia își desfășoară activitatea va dispune radierea societății, lichidarea și dizolvarea ei din evidențele publice. În momentul în care hotărârea judecătorească rămâne definitivă, procedura de lichidare și dizolvare este ireversibilă, iar societatea în cauză nu mai poate fi reactivată.

Implicațiile sunt importante și din punct de vedere fiscal. Potrivit art. 92 din Codul de procedură fiscală, atunci când sediul unei companii este expirat (indiferent dacă s-a dispus sau nu radierea), organul fiscal are dreptul să declare persoana juridică inactivă fiscal. În acest caz, deși societatea ta nu se află în culpă, dacă plătești o factură către o firmă inactivă fiscal, nu vei mai beneficia de dreptul de deducere al TVA, respectiv de dreptul de deducere a cheltuielilor achizițiilor respective.

Nu uita, e mai ușor să previi, decât să rezolvi o problemă!