Crăciunul la bani mărunți. Sau “Despre bani, cu dragoste!”

Crăciunul la bani mărunți. Sau “Despre bani, cu dragoste!”

Gingle Bells, Steaua și alte colinde, zurgălăi, beteală, sclipici, daruri, bucurie, globuri, spiriduși, panglici, nerăbdare, “Singur acasă” (1, 2, 3…), beculețe și tot tacâmul – când e vorba de Crăciun, am putea umple două pagini doar dintr-o înșiruire de cuvinte care te duc ele singure, de capul lor, cu gândul înspre sărbătoare. Știi cum e: zici beteală, pac!, vezi brad cu ochii minții.

Crăciunul e un fel de frenezie planetară emoționantă,  lucitoare, zgomotoasă și costisitoare.

Ne ocupăm acum ceva mai îndeaproape de ultimul atribuit. Imaginați-vă că ar exista niște ochelari care transformă în cifre, numere, statistici orice lucru la care te uiți – poate fi obiect ori concept. Gata, v-ați imaginat? OK; acum există. Îi punem la ochi și privim Crăciunul prin ei. Pregătiți-vă, poate fi neașteptat! Și, ca să nu fie impactul prea mare, luăm Crăciunul pe felii!

Prima? Felia “Marea Britanie” – Christmas by numbers

Perspectiva poate fi năucitoare. Englezii sunt de neoprit de Crăciun. Așa, ca medii. Să vedem cum arată Crăciunul lor în cifre:

  • 1,8 miliarde de £  – bani scoși de la bancomate în această perioadă a anului;

  • 1,6 miliarde de £ – cheltuieli de Crăciun în UK;

  • 700 milioane de £ – bani cheltuiți pe cadouri nedorite de nimeni sau complet nepotrivite;

  • 150 de milioane – felicitări și colete trimse prin Royal Mail;

  • 10 milioane de curcani băgați la cuptor în fiecare an de Crăciunul englezesc;

  • 6,8 milioane de smartphones activate ziua de Crăciun;

  • 120 de mii de tone de cartofi – garnituri pe la mese de Crăciun;

  • 330 de £ – suma medie pe care o cheltuiește un britanic pentru cadourile de Crăciun;

  • 57 de piscine olimpice ar putea fi umplute cu berea pe care o beau englezii de Crăciun.

Mai tăiem o felie. Trecem și Oceanul pentru asta și ajungem în SUA: “American Christmas Pie”

Ne uităm pentru început la secvența “Crăciun, filme, bani”. E chiar amuzantă perspectiva pentru că în top trei filme de Crăciun din toate timpurile de care americanii sunt îndrăgostiți nu o să găsim (ați ghicit) “Home alone”. Iată clasamentul:

  1. How The Grinch Stole Christmas – care a făcut 260 de milioane de dolari în SUA numai în anul lansării (2000);

  2. The Polar Express – care a avut încasări de 182 de milioane de USD în anul lansării (2004);

  3. Elf – cu încasări de 173 de milioane de dolari în anul lansării (2003).

Poate că îi vom înțelege mai bine pe americani de-acum încolo dacă știm despre ei că:

  • Produc 1,78 miliarde de acadele de Crăciun în fiecare an;

  • Între Ziua Recunoștinței și Ajunul Crăciunului, trimit cu Poșta 15,8 miliarde de scrisori, pachete și felicitări;

  • Oricum, 95% dintre ei spun că sărbătoresc Crăciunul an de an.

Este destul de clar că, oricum te-ai uita la Crăciun, sărbătoarea asta este o afacere monumentală. E un fior care străbate lumea de la un capăt la altul și face banii să zboare în toate direcțiile. Pornesc dinspre buzunare, portofele și carduri înspre produse, povești, idei, mâncăruri, jucării, orice.

Asta în vreme ce Moș Crăciun, săracul trebuie să gonească de nebun cu aproape 10 milioane de kilometri pe oră ca să ajungă peste tot cu daruri. Asta după ce mai-mai să-și strice ochii lui bătrâni ca veacurile cu milioanele de scrisori pe care le primește în fiecare an. Aici n-am mai avut răbdare să le numărăm exact.