Black Friday sau cum s-a transformat o criză în sărbătoarea cumpărăturilor

Black Friday sau cum s-a transformat o criză în sărbătoarea cumpărăturilor

În vinerea aceea din septembrie, Gould și Fisk se simțeau bogați. Ajunseseră apropiații președintelui Ulysses S. Grant și toată lumea de pe Wall Street știa asta. Rețeaua de contacte funcționase perfect: câștigaseră încrederea cumnatului prezidențial, soțul surorii mai mici a lui Grant, iar noua prietenie le dăduse acces direct la informații legate de programul prin care liderul Statelor Unite încerca să pună pe picioare țara după Războiul Civil. Pe scurt, Grant lansase o politică prin care vindea săptămânal aur din trezoreria de stat ca să poată plăti datoriile acumulate de țară pe durata conflictului. Gould și Fisk nu știau însă, în dimineața aceea de septembrie, cât de celebri vor ajunge și cum va intra numele lor în istorie.

Jay Gould și Jim Fisk, doi finanțiști celebri de pe Wall Street, au complotat și au cumpărat cât au putut de mult din aurul țării, în speranța că vor face prețul să explodeze și să vândă apoi cu profit enorm. Pe 2 septembrie 1869, conspirația ieșea în sfârșit la iveală. Criza aurului arunca bursa în cădere liberă și falimenta pe toată lumea de pe Wall Street, de la baroni la fermieri. I s-a spus Black Friday și nu, nu avea nicio legătură cu reducerile la cumpărături. Criza a generat scăderea prețurilor la 50%. Mai târziu, corupția din Tammany Hall le-a permis lui Gould și Fisk să scape nepedepsiți.

Și totuși, cea mai frecventă explicație leagă tradiția Black Friday de vânzările de după Ziua Recunoștinței. Povestea spune că, după un an întreg de funcționare în pierdere (pe roșu), magazinele încep în sfârșit să facă profit (să intre pe negru) în ziua de după sărbătoarea Recunoștinței, când cumpărătorii aruncă cu banii pe mărfurile la prețuri reduse. E adevărat că retailerii își înregistrează pierderile pe roșu și profiturile pe negru atunci când țin contabilitatea, iar această explicație a termenului Black Friday este cea oficială, chiar dacă inexactă. Pentru că, în fond, ea e legată de Thanksgiving.

Președintele american Abraham Lincoln a decretat ultima joi din luna noiembrie drept Ziua Recunoștinței, dar vinerea de după încă nu era cunoscută drept Black Friday.

În 1905, magazinul canadian Eaton a început prima paradă de Ziua Recunoștinței aducându-l pe Moș Crăciun într-un car alegoric pe străzile din centrul orașului Toronto. În 1913, opt reni vii trăgeau sania Moșului, iar în 1916 convoiul a început să primească personaje suplimentare.

Inspirat de Eaton, marele lanț Macy’s a lansat celebra sa paradă de Thanksgiving în New York City în 1924. Comerciantul voia să își sărbătorească succesul fulminant din anii 20, iar parada a făcut vânzările să explodeze a doua zi, în baza unei înțelegeri tacite cu ceilalți comercianți care au fost de acord să nu-și promoveze reducerile de Crăciun decât după Macy’s.

Intră AICI pentru oferta de Black Friday a platformei termene.ro

În 1939, în timpul Marii Crize Economice, Thanksgiving a picat în a cincea săptămână din noiembrie, iar comercianții au început să se teamă că ar putea falimenta din cauză că sezonul sărbătorilor era prea scurt și au făcut o petiție președintelui Franklin D. Roosevelt să mute oficial Ziua Recunoștinței în a patra zi de joi din noiembrie. Din păcate, erau deja în octombrie când le-a venit ideea și cei mai mulți dintre clienți își făcuseră deja planuri de Thanksgiving. Unii au fost atât de supărați încât au botezat ziua „Franksgiving”. Doar 32 de stat au acceptat decizia lui Roosevelt, altele au sărbătorit ambele zile, ceea ce a obligat o groază de companii să le dea angajaților o zi liberă în plus. Ca să pună capăt confuziei, în 1941 Congresul a trecut legea prin care Thanksgiving se celebrează oficial în a patra zi de joi a lui noiembrie.

Prin anii 50, oamenii au început să se învoiască de la serviciu în vinerea de după, pe motiv de ghiftuială, ceea ce le dădea, practic, un week end de patru zile. Din moment ce magazinele erau deschise, șmecherii ăștia puteau să fure startul și la cumpărăturile de sărbători, atâta timp cât nu-i vedea șeful stând la coadă. Dar decât să stea cu ochii în patru ca să vadă cine e bolnav pe bune și care e închipuit, mulți dintre șefii de companii au început să le dea tuturor liber în vinerea cu pricina.

Dar adevărata poveste a lui Black Friday nu e totuși chiar atât de frumoasă pe cât ne-au făcut comercianții să credem. În anii 50, polițiștii din Philadelphia foloseau acest termen ca să descrie haosul care se instala după Ziua Recunoștinței, când haite de cumpărători din suburbii și turiști invadau orașul înaintea marelui meci de fotbal dintre armată și marină care se ținea în sâmbăta aceea a fiecărui an. Nu doar că polițiștii din Philadelphia nu-și puteau lua liber în ziua aia, dar chiar trebuia să facă ore suplimentare ca să descurce problemele cu aglomerația din trafic. Plus că vizitatorii nu ratau ocazia să golească și magazinele, o bătaie de cap în plus pentru forțele de ordine. Povestea a devenit publică abia în 1966, odată cu publicarea ei în The American Philatelist, o revistă a colecționarilor de timbre. Cu tot cu numele de Black Friday.

Prin 1961, ca să elimine conotațiile negative, comercianții au încercat să transforme Black Friday în Big Friday, dar fără succes. Oricum, termenul s-a răspândit în restul țării abia mai târziu, pentru ca abia din 1985 să fie folosit la nivel național.

Pe undeva, pe la finalul anilor 80, comercianții au găsit o metodă de a reinventa Black Friday și de a-l transforma în ceva la care clienții să reacționeze pozitiv. A rezultat conceptul de la roșu la negru explicat puțin mai devreme și implementarea ideii că în ziua de după sărbătoarea Recunoștinței, magazinele din America intră în sfârșit pe profit (adevărul adevărat e însă că vârful vânzărilor este de obicei atins în sâmbăta de dinaintea Crăciunului). Dar povestea a ținut și, curând, legătura cu poliția din Philadephia a fost dată uitării.

Magazinele au început să deschidă din ce în ce mai devreme, iar acum cei mai fideli consumatori se îndreaptă deja spre cozi imediat după masa de Ziua Recunoștinței, mai ales că, din 2011, multe magazine deschid chiar din seara de Thanksgiving, iar vânzările sunt incluse în reducerile de Black Friday.

În 2014, un meme care s-a viralizat pe internet a sugerat o legătură între Black Friday și sclavi. Caricatura pretindea că a doua zi după Thanksgiving, comercianții aveau reduceri la cumpărarea sclavilor de culoare. Explicația asta i-a făcut pe unii să boicoteze sărbătoarea, lucru de înțeles, dar e deopotrivă inexactă și fără baze reale.

De altfel, nebunia vânzărilor de o zi s-a transformat într-un maraton de 4 zile și a făcut și pui: Small Business Saturday/Sunday sau Cyber Monday. Mai mult, a atins proporții globale și toți producătorii care se respectă își delectează clienții cu oferte speciale.

Intră AICI pentru oferta de Black Friday a platformei termene.ro