Puțini știu că logoul-margaretă al acadelelor Chupa-Chups a fost creat de Dali. Dap, nu e nicio coincidență de nume, e chiar el, Salvador. Care nu doar că a creat desenul și caracterele folosite și azi, ci a venit și cu ideea ca logoul să fie plasat deasupra ambalajului, ca să fie întotdeauna afișat complet. Sfat pe care producătorul l-a urmat.

Legenda spune că Dali a mâzgălit furibund preț de vreo oră până când i-a ieșit logoul pe care compania încă-l mai folosește, cu mici modificări, o jumătate de secol mai târziu.

Uneori, logourile sunt rezultatul unui efort intens, muncă de creație și de retușare întinsă pe luni în șir. Alteori, e pur și simplu impulsul care te face să schițezi două linii pe un șervețel și să se dovedească o lovitură de geniu.

Nici pentru Paula Scher n-a fost nevoie de mai mult. Într-o zi din 1998, un client o sună și o invită la masă. Pregătea o mare campanie de rebranding și avea nevoie de un om cu experiența Paulei care să-i gândească noua imagine publică a companiei, una dintre cele mai mari din lume în domeniul ei. Nici nu se terminase bine prima cafea când, după cinci minute de discuții în timpul cărora schițase ceva cu pixul pe un șervețel, Paula întinde desenul în fața clientului și-l anunță: Ăsta e logoul tău!

Pe desenul din fața lor se puteau vedea patru litere și un curcubeu care le acoperă. Numele companiei era Citigroup, iar pentru noul logo citi a plătit 1,5 milioane de dolari. Poate părea un preț enorm pentru un logo, dar pentru dimensiunile unei companii-gigant ca Citi, suma e mai mult decât corectă.

Scandalul a izbucnit aproape instantaneu: e o lovitură de imagine, o tumbă de marketing pentru atragerea atenției, acuza presa de specialitate. Nimeni niciodată n-ar putea să dea un asemenea purcoi de bani pentru un desen făcut în două minute!

Răspunsul Paulei a fost, însă, pe măsura poveștii: “Banii ăștia n-au recompensat cele două minute de mâzgălit pe un șervețel, ci rezultatul celor 20 de ani de experiență care m-au dus în punctul în care să pot face asta.”

Paula Scher este una dintre cele mai influente figuri în graphic design din lume. Din 1991, era partener în filiala New York a agenției Pentagram, dar și-a început cariera de art director la sfârșitul anilor 1970. Când au căutat-o cei de la Citi, Paula era privită deja ca un trend setter în domeniu. De altfel, identitățile grafice pe care le-a creat pentru Citibank și Tiffany & Co. au devenit studii de caz pentru regenerarea contemporană a multor branduri americane.

La polul opus, cel mai ieftin logo de milioane a costat… 35 de dolari și a fost creat de o studentă la graphic design care încerca să facă niște bani în plus ca să-și plătească un curs de pictură în ulei. Ca s-o ajute, unul dintre profesorii ei de la Universitatea Portland a angajat-o cu jumătate de normă la firma lui și i-a dat câte ceva de făcut. O plătea cu 2 dolari pe oră când i-a cerut o idee de logo pentru noul lui produs, dar timpul era scurt până la lansare și studenta a trebuit să se descurce așa.

Când au tras linie, muncise 17 ore și jumătate, pentru că era nevoie ca logoul să iasă în timp util ca să fie imprimat pe produse înainte de participarea la un mare târg internațional de profil. Era anul 1971, studenta se numea Carolyn Davidson, omul care i-a semnat cecul de 35 de dolari era Phil Knight. Din logoul dinamic, gândit să sugereze viteza, asemănător unei aripi, a derivat instantaneu și numele companiei: Nike.

Celebrul Swoosh nu i-a adus lui Carolyn doar 35 de dolari, ci un job de încă 4 ani la Nike și, în cele din urmă, o recompensă de aproape 1 milion de dolari, pentru că fostul ei șef s-a revanșat față de ea, printre altele, cu un mic pachet de acțiuni în companie.

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe