A fost odată ca niciodată. A fost odată cineva care voia să se apuce să vândă ceva și, undeva în mintea lui, a încolțit acest gând: “Ar trebui să fac un plan pentru asta”. N-are cum să se fi întâmplat altfel. Numele acelui vânzător care a simțit, pentru prima oară, nevoia să planifice afacerea lui s-a pierdut de-a lungul vremii. Dar gândul lui s-a transformat în expresia “plan de afaceri”, care apare prin cărți de business de vreo 200 de ani.

E puțină documentație spre deloc atunci când vrei să afli povestea “business plan”-ului, dar există un om care a încercat să meargă pe firul apei cât mai spre izvoare.

“Exploratorul” este Tim Berry, fodator și președinte al Palo Alto Software, antreprenor, angel investor și business plan expert. A căutat o sursă terță cu autoritate, dar nu a găsit. A găsit, însă, o imagine cumva anecdotică, dar foarte relevantă pentru încercarea de față. Imaginea de mai jos e un grafic în care e reprezentată folosirea termenului “plan de afaceri” în cărți din 1880 încoace.

E o imagine care arată cât de strânsă e conexiunea între doi termeni: “business plan” și “capital de risc”. Și care e în strânsă legătură cu creșterea industriilor de înaltă tehnogie și cu dezvoltarea Silicon Valley.

Tim Berry mărturisește că a auzit pentru prima oară de “planul de afaceri” prin anii 70, când era jurnalist și se documenta în chestiuni legate de afaceri internaționale. Era în Mexico City, avea un prieten care lucra la ITT de Mexico și el i-a povestit că la el la firmă trebuie să facă un business plan anual, chestiune care presupunea un efort corporatist uriaș.

Tot pe atunci, companiile mari făceau planuri de afaceri ca parte din operațiunile de management.

În 1979, când s-a întors în Silicon Valley, planurile de afaceri erau asociate cu startup-urile, îndeosebi cele IT, care căuta capital. În același an, a făcut un curs de “Small Business Management” la Stanford School of Business. Acolo, în strategiile pentru pornit afaceri noi în industria high-tech de la acea vreme a găsit regulile și principiile documentului pe care azi toată lumea îl numește “plan de afaceri”. Și care este un instrument esențial în procesul de strângere a banilor pentru investiții.

Așadar, un business plan era crucial în epoca de dezvoltare a Silicon Valley, în Revoluția PC care a început în anii 80 și care, în anii 90, avea să devină “the dot.com boom”.

Apoi, planul de afaceri a devenit tot mai important pentru orice start de business,  pentru ca mai apoi să se standardizeze. Orice demers antreprenorial a devenit aproape că de neimaginat fără un business plan. Orice demers antreprenorial din absolut orice domeniu ori industrie.

Și ni s-a părut interesant să vorbim despre toate acestea acum, în decembrie, care este o lună dedicată planurilor de afaceri. Fiindcă fiecare decembrie este “Write a Business Plan Month”.

La urma urmelor, planul de afaceri este o operațiune de management care merită să aibă o lună întreagă dedicată. Te ajută enorm să iei decizii. Bune.

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe