Una dintre cele mai mari dureri de cap pentru orice antreprenor e să-i facă pe clienți să își plătească facturile la timp. E un proces frustrant și cronofag, iar problema poate distruge complet fluxul de numerar al unei firme. Ba chiar poate veni complet de hac unei afaceri mici.

Și nu e ca și cum nu ți-ai luat toate măsurile de precauție. Ai făcut, probabil, toți pașii necesari: ai discutat și semnat clar condițiile  și termenele de plată înainte de a începe orice proiect sau parteneriat nou, ai emis facturile la timp, ai notificat, ba chiar e posibl să fi și semnat contracte cu ceva plată în avans.

Cu doar câteva luni în urmă, compania de analiză Frames a făcut un studiu din care reiese cum, în România, durata medie de încasare a facturilor a ajuns la aproape 120 de zile. Adică patru luni! Numărul companiilor care întârzie să își plătească facturile e uriaș: 7 din 10.

E o combinație de factori economic nesănătoși care duc aici. Vorbim despre o economie slab capitalizată, deci firmele (mai ales cele mici și mijlocii) au resurse financiare limitate și acces și mai limitat la credite. Foarte mulți manageri chestionați în cercetarea Frames (68%) admiteau că amână plata facturilor până la limita maximă pentru a-și asigura fluxul de numerar de care au nevoie în desfășurarea afacerii. E un teribil cerc vicios declanșator al unui domino nesănătos pentru afaceri.

Pentru că, la rândul lor, managerii care amână plata facturilor iau o asemenea decizie pentru că nici companiile pe care le conduc nu și-au încasat facturile. E valabil în 22% din cazuri.

La sfârșitul anului trecut, 8 din 10 antreprenori vorbeau despre blocajul financiar ca fiind cea mai mare problemă a anului 2019. Și este.

Neplata sau întârzierea plății facturilor e, desigur, în primul rând o problemă de business: când apar problemele legate de fluxul de numerar, poți intra într-o zonă de zbatere pentru supraviețuire, nu doar în imposibilitatea de a te dezvolta, de a-ți crește afacerea: ai angajați de plătit, ai facturi, consumabile, echipamente, materii prime – o listă în care uneori nici nu vrei să te gândești ce mai poate încăpea.

Dar mai e ceva: intervine aici o foarte mare problemă de încredere în oamenii cu care ai bătut palma și care nu și-au respectat cuvântul, contractul și termenul de plată. Neplăcut e că, la rându-ți, poți deveni același partener pe care nu te poți bizui pentru că, nefiind plătit, nu poți plăti. Iar încrederea e esențială pentru sănătatea mediului de afaceri și a economiei.

“Earn trust, earn trust, earn trust. Then you can worry about the rest”, parcă așa spunea Seth Godin.

O singură factură neplătită viciază un întreg microunivers de afaceri, iar reacția în lanț se poate extinde cu mare repeziciune.

O soluție inovatoare la cea mai mare problemă a mediului de afaceri românesc este RedBill. E un instrument prin care orice companie poate raporta firmele care întârzie la plată, poate transmite notificări automatizate către clienții raportați. De asemenea, are verificări nelimitate de firme cu date despre facturile lor neplătite și statistici actualizate în timp real. E soluția oferită de termene.ro pentru un mediu de afaceri sănătos.

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe