Uniunea Europeană a publicat o serie de recomandări referitoare la adaptarea locurilor de muncă și protejarea angajaților. Scopul recomandărilor este de a fi de ajutor angajatorilor și angajaților pentru reluarea activității în condiții cât mai sigure, în contextul în care mediul de muncă a suferit schimbări majore ca urmare a pandemiei COVID-19.

Recomandările UE oferă îndrumări pentru evaluarea riscurilor, adoptarea unor măsuri care să minimizeze expunerea la îmbolnăvirea cu COVID-19 și reluarea activității în condițiile unei rate mari de absenteism.

Bineînțeles, recomandările respective nu au un caracter obligatoriu și sunt formulate de o manieră generală – măsurile luate în concret depinzând de specificul fiecărei situații. Odată ce măsurile de distanțare socială își ating scopul și riscul de îmbolnăvire va fi diminuat, autoritățile naționale vor putea să permită reluarea activității într-o manieră graduală.

Reluarea activității se va realiza în etape, începând cu acelea considerate esențiale. Este probabil ca unele restricții să rămână în continuare valabile ca să fie evitată creșterea numărului de îmbolnăviri și este luată în calcul inclusiv reintroducerea măsurilor restrictive.

Locul de muncă și organizarea muncii

Criza cauzată de Covid-19 a pus presiune pe angajați și angajatori, indiferent dacă au fost nevoiți să se conformeze sau să implementeze noi proceduri într-o perioadă foarte scurtă de timp sau să își suspende activitatea. Crearea unui mediu cât mai sigur de muncă implică instituirea unor măsuri de control care să elimine riscul de infectare sau măcar să limiteze la minimum expunerea lucrătorilor.

Măsuri de control

Tipuri de măsuri care să permită ținerea sub control a contaminării cu coronavirus:

  • limitarea la activitățile strict necesare
  • pe cât posibil, prestarea serviciilor de la distanță (prin telefon sau video)
  • doar muncitorii considerați esențiali să fie prezenți la locul de muncă, dar să fie separați prin elemente despărțitoare etanșe, dacă nu poate fi asigurată distanța de 2 m între spațiile de lucru.
  • minimizarea prezenței unor terțe persoane
  • reducerea contactului fizic între angajați și izolarea angajaților care pot să își îndeplinească sarcinile singuri
  • limitarea contactului între persoane la maximum 15 minute
  • programarea pauzelor de masă astfel încât să nu se adune mai multe persoane în același spațiu închis

În ceea ce privește angajații vulnerabili (persoane în vârstă sau cu diferite afecțiuni – hipertensiune, probleme respiratori, diabet etc.), femeile însărcinate sau angajații care au un membru de familie apropiat cu risc mare de îmbolnăvire, recomandarea este să li se permită să lucreze de acasă, în regim de telemuncă.

În aceeași ordine de idei, ar trebui evitate sau măcar limitate interacțiunile fizice cu clienții, prin oferirea posibilității de plasare a unor comenzi telefonice sau online și a plății cu cardul. Angajații care livrează bunuri, precum șoferii și curierii, trebuie să păstreze igiena în cabină, după ce angajatorii le pun la dispoziție gel dezinfectant și materiale sanitare corespunzătoare.

Uniunea recomandă evaluarea constantă a riscurilor și implementarea măsurilor de protecție după reluarea activității.

Angajatorii sunt sfătuiți să ia în considerare posibilitatea ca angajații să sufere de anxietate și stres. Soluția e dezvoltarea unui mediu de muncă prietenos, prin reorganizarea muncii și împărțirea sarcinilor profesionale sau prin oferirea unui program de consiliere.

Absența angajaților și telemunca

Angajații care au fost confirmați cu COVID-19 trebuie tratați în mod special. Ei vor fi absenți pentru o perioadă îndelungată, în special cei care au avut o formă gravă a virusului, întrucât vor avea nevoie și de o perioadă de reabilitare după vindecare. Vor trebui tratați cu înțelegere și cei care au în grijă o rudă sau care se izolează la domiciliu ca măsură de precauție. Lor li se va permite să lucreze de acasă (telemuncă) dacă obiectul muncii permite. 

În ceea ce privește angajatorul, acesta va trebui să aibă în vedere recomandările doctorului, să respecte intimitatea și confidențialitatea angajatului la momentul la care face referire la problemele de sănătatea ale acestuia, precum și să aibă în vedere posibilitatea stigmatizării și discriminării la locul de muncă a angajatului din cauza infecției cu COVID-19.

Deși absenteismul și situația generală economică pot provoca efecte negative asupra angajatorilor, aceștia trebuie să asigure condiții de muncă menite să protejeze lucrătorii și să mențină surplusul de muncă la un nivel cât mai scăzut și pentru o perioadă scurtă de timp, astfel încât să nu fie încălcat dreptul angajatului la repaus.

Dacă este nevoie de implementarea unor proceduri noi sau de schimbarea rolului unora dintre angajați, trebuie avută în vedere competența și instruirea acestora pentru îndeplinirea noilor sarcini.

Mergând mai departe, Uniunea Europeană face o serie de recomandări cu privire la modalitățile prin care se pot gestiona eficient angajații care lucrează de acasă.

Recomandări pentru angajatori:

  • evaluarea riscurilor în care sunt implicați angajații care prestează telemuncă
  • temporar, angajații să poată lua acasă echipamentul de lucru
  • furnizarea unor orientări cu privire la modul în care telemuncitorii ar trebui să își aranjeze stațiile sau zonele de lucru cu recomandări precise, precum luarea de pauze regulate (așa cum sunt exemplificate aici)
  • asigurarea suportului tehnic pentru folosirea echipamentelor IT și de software
  • păstrarea unei bune comunicări între tot personalul întreprinderii (se recomandă menținerea unei rutine de interacțiune socială între colegi și cu conducerea).

Un alt aspect care trebuie avut în vedere de către angajator face referire la situația în care partenerul angajatului muncește și el de la distanță sau dacă are în îngrijire copii, persoane în vârstă sau cu boli cronice. În aceste cazuri, conducerea întreprinderilor va trebui să fie flexibilă cu privire la orele de lucru și la productivitatea echipei. E foarte important să fie comunicată această flexibilitate, să fie asistat angajatul ca să-și poată gestiona sănătos timpul liber și timpul de lucru și să fie precizată perioada în care angajatul ar trebui să fie disponibil.

Informarea din surse oficiale

Având în vedere că măsurile de distanțare socială încep să se relaxeze în mai multe state din lume, e recomandat să ne informăm doar din surse oficiale ori din surse oferite de ministerele abilitate.

Articol publicat pe Universul Juridic.

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe