Sunt situații cu care nu te obișnuiești. Cum ar fi să fii antreprenor, să conduci o companie în situație de criză economică generalizată. Când rezervele s-au terminat și trăiești cu ochii pe alertele de pe telefon, în speranța că ultimul SMS este despre o încasare, nu despre o factură de plătit. Sunt sigur că mulți dintre voi trăiesc cu aceleași sentimente. Cu aceeași obsesie.

 

Cum faci să distingi corect între oportunitățile de business și capcanele care ar putea fi fatale companiei tale? Când ești sub presiune crește riscul de a lua decizii impulsiv. Dă-ți răgazul să te informezi înainte să semnezi!

 

Eu și prietenul meu Florin ne cunoaștem de mult. Ținem minte dezastrul economic din anii ’90 și renașterea din decada următoare. Am petrecut prin criza dot.com-urilor, prin criza din 2008 și acum trecem prin criza COVID.

 

O oportunitate sau o capcană fatală?

Acum câteva zile i-am dat vestea cea bună: un potențial client de primă mărime îl invită să depună o ofertă. Florin a făcut mulți ani tipul ăsta de proiecte pentru tipul ăsta de clienți. N-am niciun dubiu că îl poate executa cu ușurință. Oricând. Dar nu este vorba despre asta.

 

Este vorba despre riscuri. Contractul presupune angajarea de cheltuieli masive și de un termen de plată lung. Atât de lung, încât va trebui să investească înainte să încaseze. E genul de contract care îți ridică tensiunea instantaneu. Pentru că te poate salva sau îngropa. Definitiv.

 

Soluția termene.ro – verificarea firmei

Florin citește fișa de date detașat, ca un consultant, nu ca directorul care trebuie să ia decizii și să răspundă pentru ele.

 

”Interesant”, repetă el cam la fiecare jumătate de pagină.

 

Eu mă gândesc: ”Pe pagina asta ramânem fără cash flow, pe cealaltă facem datorii pe care nu le putem onora dacă nu ne plătește clientul sau întârzie plata… Cum adică ”interesant”?”

 

– Ideea este, zice el după ce termină de citit documentul, că va trebui să lucrăm în parteneriat, ca să împărțim riscul și să validăm mai întâi clientul, să vedem dacă putem avea încredere în el, cu un contract semnat.

 

Cum verific clientul? Simplu, dacă am un cont pe termene.ro:

  • Primul indicator la care mă uit este nota termene.ro. Acesta este un scor calculat de termene.ro pe baza unui algoritm propriu, care ia în calcul mai multe date financiare, fiscale, juridice și istorice. Dacă scorul e mic, semnalul de alarmă se aude mai tare decât un tren care intră în gară.
  • Al doilea indicator pe care îl verific este capacitatea de plată. Compar capacitatea de plată calculată de termene.ro cu valoarea proiectului, ca să determin dacă este dificil sau ușor de onorat pentru client. Dacă suma listată de platformă este mai mică decât valoarea proiectului apar primele semne de îngrijorare. În mod clar voi cere garanții de plată suplimentare și, dacă nu le voi primi, mă voi retrage de la negocieri.

 

Nota termene.ro si capacitatea de plata

 

  • Următorul indicator la care mă uit este lichiditatea curentă, care măsoară capacitatea unei companii de a face față obligațiilor de plată pe termen scurt. Dacă acest indicator este mai mare de 120% mă declar mulțumit.

 

Indicatori financiari termene
  • În fine, următorul nivel de analiză vizează identificarea unor evenimente care ar putea împiedica compania să-mi plătească facturile. Mă uit la situația datoriilor față de ANAF, pentru că ea poate să blocheze conturile firmei și capacitatea ei de a-mi plăti facturile. Dacă firma nu are datorii față de ANAF, mă mai liniștesc. De asemenea, verific dacă firma are litigii deschise cu clienți sau furnizori, fiindcă și de-aici pot apărea distorsiuni în comportamentul de plată.
  • În final, vreau să văd care este comportamentul normal de plată al firmei, așa că verific dacă are facturi raportate pentru întârziere la plată în sistemul Redbill.

 

Iată cum poți să verifici un potențial client în câteva minute și să iei decizia corectă pentru afacerea ta.

 

Ai și tu de luat decizii cruciale, de tipul celor care conduc la succes sau, dimpotrivă, la eșec? Dacă ești client termene.ro, folosește modulele din platformă și verifică situația partenerilor tăi actuali sau potențiali. Ia-ți toate măsurile de siguranță ca să-ți protejezi compania. Dacă nu ai deocamdată un cont în termene, poți să-ți faci unul gratuit, care îți dă posibilitatea să accesezi temporar toate informațiile disponibile în platformă. Apoi, poți alege abonamentul care se potrivește cel mai bine nevoilor tale de business.

 

Dacă ți se par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletterul

 

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe