Este una dintre cele mai deștepte decizii de marketing din toate timpurile. E atât de puternică, de spectaculoasă, de memorabilă, încât a căpătat proporții mitice.

Adevărul e că adevărul-adevărat a fost mult “îmbunătățit” de-a lungul deceniilor care au trecut de când Haddon Sundblom l-a redesenat pe Moș Crăciun și i-a pus o sticlă de Coca-Cola în mână.

Moș Crăciun purta roșu – aproape numai roșu – încă din secolul 19 și are multe din caracteristicile bătrânelului simpatic din ziua de azi încă de pe la  1700.

Iar la 1900 avea și barbă albă, diverse mijloace de locomoție (de la cal până la mașină, plus sanie cu reni și zurgălăi), ba chiar și ceva burtică prin unele reprezentări.

Era de multă vreme și în multe culturi unul dintre cei mai iubiți sfinți din câți sfinți s-au pomenit. Normal, e responsabil cu dăruitul, cum să nu-l iubească oamenii? Se ocupă de cadouri de când există Saint Nicolas și celelalte avataruri (culturale) ale sale.

Moșul a mai fost folosit de negustori în diverse campanii de marketing și până la momentul Coca-Cola din 1931, dar nimeni până la The Coke Company nu a reușit să facă o lipitură atât de puternică între brand și personaj, plus povestea aferentă.

În 1980, de pildă, Moșul avea deja “contracte” de advertising. Apărea într-o reclamă (print, desigur) la vinuri, în Nottingham. Adoptase deja stilul roșu intens din cap până în picioare.

Mason’s Wine Essences , Newball & Mason,| Nottingham, c.1890.

Ca să nu o mai lungim, sărim în 1920, perioada în care imaginea iconică a moșului s-a standardizat. Norman Rockwell e considerat responsabil pentru ea. El a făcut ilustrații cu Moșul-așa-cum-îl-știm pentru Saturday Evening Post, o revistă americană extrem de populară între 1897 și 1969. Așadar, temeliile erau bine puse. Avea barbă albă, costum roșu și, desigur, spiritul Crăciunului.

Acum, înapoi la Coca-Cola. În iarna lui 1931, compania avea – ca în fiecare iarnă – o problemă de vânzări. Normal, nu-i tocmai ușor să vinzi băuturi răcoritoare când e frig de-ți crapă dinții. Și, ca să resetezi consumatorii la un astfel de capitol, îți trebuie o mare găselniță. Una de dimensiuni epice.

Și Coca-Cola a găsit-o. Poanta e devastator de simplă:  Moș Crăciun trebuie să facă ocolul Pământului într-o singură noapte. Wow! Cu opriri din casă în casă, normal. Dublu wow!

Firește că, la un moment dat, i se face sete. De fapt, după un așa maraton, e foarte posibil să leșini de sete, oricât de mare ar fi gerul și oricât de magic ar fi Moșul.

Long story short, Moș Crăciun pune mâna pe Coca-Cola și își ostoiește setea. Dacă de imaginea aceasta lipești mesajul “Setea nu ține cont de anotimp”, restul e istorie. Sau capitol consistent de manual de publicitate.

Când tragi linie, povestea e simplă: nu, Coca-Cola nu l-a inventat pe Moș Crăciun, dar este cu siguranță compania care a știut cel mai bine să folosească o poveste fabuloasă cu un personaj magnific. A făcut-o acum aproape 90 de ani și funcționează perfect și în ziua de azi.

HO-HO-HO!

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe