Deși datele publicate de INS cu privire la comerțul cu amănuntul sunt optimiste și arată o creștere a volumului de afaceri față de perioada similară a anului trecut, cât sunt ele de relevante pentru companiile care nu sunt multinaționale? La o analiză mai amănunțită, reiese că pandemia a afectat în mod diferit marii și micii vânzători cu amănuntul, iar cei din urmă sunt, deocamdată, pe minus.

INS anunță creștere în comerțul cu amănuntul

Citeam comunicatul Institutului Național de Statistică nr. 361 din 5 octombrie 2020 cu privire la evoluția cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul și m-am bucurată să văd că volumul de afaceri a crescut cu 1,6% în cifră brută față de aceeași perioadă a anului 2019.

Hai că ne revenim, m-am gândit, privind graficul care arată prăbușirea din luna aprilie.

Este exact ce ni s-a promis, adică o revenire în V. Numai că această cifră anunțată de INS include toate companiile românești care se ocupă cu comerțul cu amănuntul. Iar comerțul modern, adică cel desfășurat prin lanțuri de magazine, atinsese deja jumătate din piață în 2010. Dat fiind că firmele mari domină comerțul cu amănuntul, cifrele comunicate de INS reflectă într-o proporție mai mare afacerile acestora.

Cum rămâne cu afacerile micilor comercianți? Ce cifră arată cu adevărat cum o duc ei la 8 luni după declanșarea pandemiei?

Situația IMM-urilor din comerț

Cea mai bună sursă pe care am găsit-o este Barometrul SmartBill. SmartBill este o companie de software de gestiune, care are peste 20.000 de clienți din categoria IMM, dintre cei 65.000 activi. În fiecare lună, compania agregă datele introduse în soluția software de clienții săi și calculează indicatori de nivel al activității lor economice. Este un veritabil indicator al sănătății afacerilor din sectorul IMM.

Barometrul SmartBill calculează la un loc cifra de afaceri pentru comerțul cu amănuntul și comerțul cu ridicata. Cu certitudine sunt și alte diferențe metodologice față de calculele INS, dar cred că acestea nu influențează rezultatul atât de mult încât să nu putem avea încredere în trendul prezentat.

Conform Barometrului SmartBill, IMM-urile din comerț care sunt clienți ai companiei au înregistrat, în august 2020, o cifră de afaceri cu 4% mai mică decât în luna august a anului 2019.

Vorbim deci de +1,6% pentru tot sectorul față de -4% pentru IMM-uri. Profit la companiile mari de comerț, pierderi la micii comercianți.

Marile companii au avut rezerve financiare, au avut bani să investească în comerțul online, s-au organizat ca să-și poată deservi clienții prin case de expediție și firme de livrări mai repede și mai bine decât micile companii.

Marile companii au un număr mare de salariați și sunt mai puțin afectate decât micii comercianți de indisponibilitatea subită a unor angajați, situație care s-a întâmplat frecvent în pandemie.

Partenerii tăi o duc mai bine sau mai prost decât tine?

Compania ta nu poate trăi singură. Este important cum o duc clienții tăi. Este important cum o duc furnizorii tăi. Nu poți ști exact ce cifră de afaceri au avut luna trecută firmele cu care colaborezi, dar poți afla dacă sunt din categoria IMM-urilor sau a firmelor mari.

„Categoria Întreprinderilor Micro, Mici şi Mijlocii (IMM) este formată din întreprinderi care angajează mai puţin de 250 de persoane şi care au o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 de milioane de euro şi/sau deţin active totale de până la 43 de milioane de euro”. (Fragment din Articolul 2 al anexei din Recomandarea 2003/361/CE1).

Prin urmare, este suficient să accesezi modulul de Verificare din platforma Termene.ro și să cauți firma partenerului tău. Dacă cifra de afaceri pe 2019 este mai mică de 234 milioane de lei și numărul angajaților e sub 250, atunci sunt IMM-uri și poți lua în calcul scăderea arătată de Barometrul SmartBill.

Clienții termene.ro au acces la o bază de date care conține informații publice despre toate companiile din România, dar și analize și indicatori financiari. Cu ajutorul acestor date poți să iei decizii de business care să-ți protejeze propria afacere. Dacă nu ai un cont în platformă, poți să-ți faci unul gratuit chiar acum: timp de câteva zile vei avea acces la toate datele din platformă și vei putea încerca toate serviciile noastre. Ulterior, îți poți alege abonamentul care ți se potrivește cel mai bine, în funcție de structura companiei tale.

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe