Tot mai multă lume caută idei de afaceri. Dacă și tu vrei să mergi pe calea antreprenoriatului și nu știi ce exact ți se potrivește îți recomandăm să încerci ceva ce îți face plăcere și despre care ai suficiente cunoștințe. Îți vei face astfel viața de om de afaceri mai ușoară, iar profitul va veni mult mai repede. 

Oricine poate porni o afacere. Fie că vorbim despre tineri sau persoane mai în vârstă, despre persoane din mediul rural sau urban. Fiecare loc oferă oportunități pe care uneori nu le vedem. O prospecție a pieții ne va arăta care sunt nevoile oamenilor și, dacă ele se potrivesc cu expertiza și cu pasiunea ta, atunci poți porni liniștit la drum. Pe parcurs mai poți adapta planul pe care ți l-ai făcut inițial.

Am adunat tine câteva idei de afaceri pentru mediul on-line, pentru orașele mici și pentru mediul rural. Multe dintre ele pot fi folosite și în alte contexte. E nevoie doar de curaj. 

Idei de afaceri în mediul on-line 

Magazin on-line

Una dintre cele mai la îndemână idei de a face o afacere online este să îți deschizi un magazin. Nu este însă și cea mai ușoară pentru că necesită multă muncă și destul de multe resurse. După ce te-ai hotărât ce vrei să vinzi este necesar să faci toate demersurile pentru a-ți face un site, pentru a găsi cei mai buni furnizori, pentru a contracta o firmă de curierat și pentru a te promova. Fiecare dintre acești pași este foarte important, dacă vrei ca afacerea ta să fie de succes. 

Pentru site ai nevoie să te hotărăști pe ce tip de platformă vrei să lucrezi. Orice ai alege, vei avea nevoie de o temă care să fie potrivită cu produsele pe care le vinzi. În plus, trebuie să te gândești ce fel de plată alegi pentru a putea avea integrate toate plugin-urile necesare. Cel mai bine este să apelezi la o persoană specializată în astfel de activități, chiar dacă este mai costisitor. Vei scuti mult timp și vei porni cu dreptul. 

Este indicat să ai și o secțiune de blog unde să pui articole care au legătură cu afacerea ta. În felul acesta vei ajuta site-ul să fie indexat mai repede în Google și le vei arăta clienților că ești interesat de mai mult decât de profit. Pot fi materiale informative despre produse, ghiduri de utilizare, sfaturi, știri despre subiecte care au legătură cu afacerea ta. Tot pe blog poți anunța concursuri, promoții. 

Atunci când decizi ce fel de produse vei vinde trebuie să iei în calcul că te vei lupta cu magazinele tradiționale care sunt în continuare preferate de cea mai mare parte a populației. Un studiu de piață amănunțit ar putea să te ajute să iei o hotărâre corectă și pragmatică. O piață de nișă ar fi de preferat produselor de larg consum. Evident și publicul căruia te adresezi este important, așa încât va trebui să iei și acest detaliu în considerare. 

Crează un curs sau un produs digital

Un curs digital este de fapt un curs pe care îl vei vinde online. Dacă ești expert într-un domeniu poți să îți aduni toată experiența într-o carte pe care apoi să o monetizezi. Va trebui să te promovezi foarte mult, chiar dacă ești o persoană destul de cunoscută, dar până la urmă vei culege roadele eforturilor tale. 

Este genul de afacere pe care dacă ai pornit-o nu mai are nevoie de foarte mult suport. Oamenii vor intra pe site, vor descărca documentul în care este cursul și vor plăti pentru el. Evident, dacă situația o impune, poți face ediții revizuite și adăugite. De asemenea, poți să te dezvolți și să faci conținut video, care să poată fi accesat doar după ce este plătită o taxă. 

Varianta de curs digital scris – poate fi și o broșură, și o hartă, și un ghid – este cea mai simplă, mai ales dacă nu ai mai făcut asta niciodată. Există și varianta audio, care este din ce în ce mai populară, mai ales că oamenii sunt foarte ocupați. Preferă să asculte în mașină sau la căști în timp ce merg pe stradă. Nu ai nevoie decât de un microfon și poți să te apuci de treabă. 

Poți să faci o pagină pe Facebook unde să te promovezi sau să vinzi pe diverse marketplace-uri. Aici ți se va reține un comision, dar ai mai multe șanse. Important este să stăpânești foarte bine domeniul despre care vrei să scrii/ vorbești astfel încât oamenii să aibă încredere în tine și să recomande cursul tău și altora. Evident că te poți inspira din modele de succes. 

Dacă totuși nu te ai o expertiză pe un anumit domeniu poți să îți arunci un ochi pe forumuri sau grupuri de Facebook. Acolo oamenii pun tot felul de întrebări, iar tu poți să le strângi și să cauți răspunsuri în cărți sau pe internet și să faci un ghid. Poți să inserezi infografice, tabele, grafice ca să îl faci cât se poate de interesant. 

În cazul în care ești un expert în domeniul tău și vrei să creezi un produs digital și nu știi cum, poți apela la un specialist care să facă acest lucru. Tu îi dai informațiile și el le va transforma într-un curs, cu un design atrăgător. 

Expert social media 

Din ce în ce mai mulți oameni au nevoie de social media pentru a se promova. Există o mulțime de subdomenii în care te poți specializa sau poți să le înveți pe toate pentru a oferi servicii integrate. Google, Facebook și Instagram sunt 3 dintre cele mai folosite platforme. Poți învăța doar să faci reclame eficiente pe una dintre ele și este suficient să îți asiguri un venit constant, dacă ai o bază de clienți solidă. 

Ca să devii expert în social media poți urma cursuri on-line sau off-line, poți citi singur multitudinea de materiale care există și poți exersa. Oricum, este un domeniu care se schimbă în mod frecvent, uneori și la câteva luni, așa că o mare parte a timpului o vei petrece învățând. 

Ar fi ideal dacă ai putea să aderi la grupurile profesionale și la forumuri, unde alte persoane din branșă ți-ar putea răspunde la întrebări. Aici vei găsi și informații la zi despre tot ceea ce se schimbă. 

Deschide un blog

Să deschizi un blog este foarte ușor. Cu maximum 100 de euro ai pornit afacerea. Ai nevoie de un domeniu, de un hosting și de o temă. Totuși, de aici până la monetizarea lui este cale lungă. Trebuie să scrii în mod constant, să înveți să faci prezentări pe care să le trimiți agențiilor de publicitate, să mergi la evenimente. Este foarte multă muncă. 

Dacă vrei să le arăți agențiilor că ești serios, atunci trebuie să investești mai mulți bani. Tema poate fi una personalizată și pentru acest lucru va trebui să apelezi la serviciile unui programator. Vei avea nevoie și de niște fotografii care să te pună într-o lumină favorabilă, așa încât vei mai scoate câțiva bani din buzunar și pentru o sesiune foto. Participarea la evenimente presupune niște ținute mai deosebite care costă și ele destul de mult. 

Nevoia de investiții va veni pe măsură ce traficul pe blogul tău va crește. Vei avea nevoie de mai mult spațiu pe serverul de hosting, de un telefon mai performant pentru fotografii și live-uri pe rețelele de socializare, de software-uri pentru editare video și foto și de alte lucruri, în funcție de domeniul despre care vei scrie. 

Dacă îți vei face un blog trebuie să îți alegi bine domeniul despre care vei scrie pentru că piața este saturată. Oricum, orice ai alege trebuie să fii constant și să ai răbdare până vor veni primii bani. O variantă mult mai rapidă de monetizare este vlogul, un blog video. Totuși, pentru acesta investiția este destul de mare. Încă de la început trebuie să achiziționezi o cameră video bună și un software de editare a filmelor de calitate. În plus, dacă nu ești familiarizat cu partea tehnică va trebui să petreci ceva timp învățând. Dincolo de ceea ce vei spune, fanii tăi vor aprecia și o calitate a imaginilor. 

Înainte de a începe o afacere cu blogul, trebuie să ai niște resurse financiare care să te ajute să îți plătești facturile pentru o perioadă. 

Construiește un site de nișă

Poate ești pasionat de machete de trenulețe și nu există un site dedicat lor. Atunci, strânge toate informațiile pe care le găsești despre ele și pune-le online pe un site atrăgător ca design. Când totul este gata, prezintă proiectul tău unui producător de astfel de machete sau unei companii dintr-o industrie conexă și încearcă să vinzi spațiu publicitar sau site-ul cu totul. Poate fi un proiect pe termen lung pe care nu vei vrea să îl vinzi și atunci va trebui să scrii mereu și să cauți subiecte care să îi facă pe cititori să revină. În măsura în care devii tot mai vizibil poți contacta diverși sponsori pentru a organiza evenimente, care pot fi și ele monetizate prin vânzarea de bilete. 

Dacă nu vrei să te complici foarte tare, cu un site stufos, care să necesite foarte multă documentare, poți alege ceva mai simplu. Poți face un site care să ofere vizitatorilor posibilitatea de a-și calcula taxele sau alte calculatoare care funcționează pe baza unor algoritmi. 

Orice variantă ai alege ai nevoie de promovare. O pagină de Facebook și un cont de Instagram sunt absolut necesare pentru a-i ține la curent pe cititori cu ceea ce faci. Acestea vor trebui întreținute cu materiale și poze pentru a le crește valoarea. 

Îți poți crește vizibilitatea și poți face un brand cunoscut organizând concursuri, implicându-te în comunitatea locală, participând la evenimente de profil sau organizând manifestări care să aibă în centru subiectul despre care tu scrii. 

Idei de afaceri în orașe mici

Cafenea/ bar

Dacă vrei să deschizi o afacere într-un oraș mic atunci trebuie să știi că oamenii din comunitățile mici sunt mai uniți și au nevoie de locuri unde să se întâlnească. Dacă studiezi piața și vezi că lipsește o cafenea sau un bar sau că cele care există nu au niște standarde foarte înalte poți încerca tu să le oferi oamenilor un local. 

Poți să faci o cafenea care să servească de la cele mai mici ore ale dimineții cafea, ceai, poate și un mic-dejun rapid, iar după-amiaza să ai și o componentă de bar cu vin și câteva gustări. Studiind viața comunității îți vei da seama de ritmul lor și vei putea face un program care să se potrivească. Așa pot lua naștere și idei legate de promoții sau de alte modalități prin care să îți atragi clienții în cafeneaua ta. Fiind o comunitate mică nu este bine să refuzi nici evenimentele private care îți pot aduce oameni noi. 

Trebuie să ții cont că designul localului trebuie să fie în concordanță cu orașul, cu valorile și principiile oamenilor, iar produsele servite cu nivelul de trai din localitate. Nu poți veni cu o cafea de specialitate într-un oraș în care șomajul este în floare, dar poți alege o variantă de compromis. 

Librărie 

Librăriile par a nu mai fi o afacere de succes. Totuși, dacă dai un suflu nou unei astfel de afaceri vei obține profit. 

În zilele noastre librăriile nu mai sunt doar niște magazine unde se vând cărți, ci locuri de întâlnire care oferă clienților servicii conexe. Pot servi un ceai, pot găsi cadouri și jucării și pot chiar citi. Mai mult, librăriile își pun la dispoziție spațiul pentru evenimente, de tip ateliere sau întâlniri cu oamenii. Poți organiza seri de lectură pentru copii sau pentru adulți pentru a strânge comunitatea în jurul magazinului tău. 

Într-o comunitate mică, o librărie poate fi o surpriză plăcută. Nu trebuie să aduci cărți foarte scumpe, ci mai degrabă poți lucra și pe comandă pentru cereri mai speciale. Pe lângă romane, albume de artă și volume de poezii, poți aduce și CD-uri, cafea, ceai, ciocolată premium, câteva suveniruri dacă deschizi librăria într-o zonă turistică. La categoria servicii conexe poți adăuga imprimare de tricouri sau alte obiecte. 

Servicii de reparații

Chiar dacă oamenii cred că pot repara singuri lucrurile care și se defectează prin casă sunt situații în care trebuie să apeleze la un meșter. Chiar dacă nu știi tu să faci de toate, poți să-ți faci o bază de date cu instalatori, electricieni, zugravi și alți meșteri și să îi subcontractezi atunci când cineva apelează la tine. Poți de asemenea să te specializezi pe un anume tip de reparații și să nu mai fie nevoie să apelezi la alte persoane. 

Acest tip de afacere este foarte profitabilă, indiferent de locul în care vrei să o deschizi. Este suficient să studiezi piața și modul de viață al oamenilor pentru a vedea care sunt nevoile lor rămase neacoperite. Ia în calcul și localitățile învecinate, pentru că s-ar putea să existe acolo persoane pregătite să răspundă apelului celor care au nevoie de reparații. Trebuie să te gândești și la logistica și echipamentele de care ai nevoie. Dacă nu ai deja o mașină și sculele necesare și trebuie să investești în ele, atunci calculează care este perioada de timp în care îți vei recupera banii. 

Nu este un business ușor mai ales că vei lucra cu oameni și cu bunurile lor. Vei fi tentat constant să reduci prețurile pentru a prinde cât mai mulți clienți, dar aceasta nu este întotdeauna o soluție bună. Cel mai bine este să ai în minte tipul de client pe care ți-l dorești și ar fi bine ca principala lui calitate să fie respectul pentru munca ta. Nu trebuie să te grăbești să răspunzi ”prezent” oricărei persoane care te sună și spune că are nevoie de tine. 

Atunci când îți stabilești tarifele o poți face ori în funcție de numărul de ore lucrate, ori în funcție de ceea ce faci. Poți avea niște prețuri fixe pentru fiecare activitate, dar știi și tu că în domeniul acesta nicio problemă nu seamănă cu cealaltă și atunci este greu să ai un ”meniu”. 

O afacere în domeniul reparațiilor necesită și cunoașterea legilor. Află dacă ai nevoie de licență pentru a putea profesa legal, pentru a nu avea probleme cu autoritățile. 

Un alt aspect de care trebuie să ții cont este că și în acest domeniu trebuie să te promovezi, mai ales dacă vrei să îți dezvolți afacerea. Te poți folosi de pliante, flyere sau îți poți face chiar o pagină de Facebook. 

Meditații

Indiferent de cât de mic este orașul există copii și aceștia au nevoie de ajutor la școală. Dacă ai experiență în domeniu poți face din acest lucru o afacere profitabilă. Fie că vorbim despre limbi străine, matematică, desen, limba română sau orice altă materie, cunoașterea lor poate fi o sursă de venit. Nu trebuie decât să cunoști bine comunitatea pentru a-ți da seama dacă ai avea clienți suficienți și pentru a stabili un preț care să fie confortabil pentru părinți raportat la nivelul de trai. 

Cel mai simplu mod de a începe o afacere cu meditații este să o faci acasă la tine, prin transformarea unei camere în birou. Dacă locuiești într-o localitate în care oamenii au venituri peste medie atunci poți să cumperi o franciză și să predai conform ei. Această variantă se aplică foarte bine mai ales în cazul limbilor străine. 

Din momentul în care te-ai hotărât să faci acest lucru te poți promova prin școli. Mergi dincolo de localitatea în care vei avea sediul, pentru că, în mod sigur, vei găsi clienți și acolo. 

Înainte de a primi primii elevi, aranjează-ți biroul așa cum trebuie, cu mobilier ergonomic, materiale de studiu și rechizite. Apoi poți stabili un preț pentru fiecare oră de meditație. De asemenea, trebuie să te gândești dacă alegi să ai un singur elev sau mai mulți în aceeași ședință. 

Servicii de îngrijire a bătrânilor

Serviciile de îngrijire a bătrânilor pot fi de forma unui cămin unde aceștia să primească îngrijire permanentă say servicii punctuale în funcție de nevoile lor. Dacă nu ai capital să investești într-un azil, atunci poți alege varianta din urmă. Poți să îți oferi serviciile pentru a-i însoți la medic, pentru a le face diverse comisioane și cumpărături, pentru a le ține companie, pentru a-i tunde. De fapt, poți să faci orice este nevoie. Trebuie doar să fii o persoană empatică, să știi că comunici foarte bine, să ai răbdare și să fii suficient de puternic pentru a face față oricăror situații. 

Dacă vrei să deschizi un azil, poți începe cu unul care are doar câteva locuri, urmând să te extinzi dacă afacerea merge bine. Vei avea nevoie de personal profesionist, de medic și de aparatură medicală minimă – tensiometru, glucometru, termometru etc. 

Idei de afaceri în zone rurale

Recondiționare de mobilier

Pentru a porni o afacere de recondiționare a mobilierului nici nu este nevoie să ai o specializare în acest domeniu. Trebuie doar să ai un pic de îndemânare și pasiune. Satisfacția, pe lângă cea materială, va fi că ai adus la viață niște obiecte pe care unii oamenii se pregăteau să le arunce. 

Partea bună a acestei afaceri este că nu există limite în ceea ce privește creativitatea. În plus este un business sustenabil, costurile de pornire sunt destul de mici și o poate face oricine. Gândește-te câte obiecte de mobilier care așteaptă să fie refăcute poți găsi prin casele de la sat. 

Înainte de a te apuca de recondiționarea mobilierului asigură-te că ai ustensilele și aparatura necesare. Când te apuci de lucru nu te grăbi, chiar dacă ești nerăbdător să vezi rezultatul final. 

Pentru că imaginația joacă un rol foarte important aici, nu te opri la mobilier. Poți să recondiționezi și mașini de spălat vechi pe care să le transformi în niște ghivece uriașe pentru plante de dimensiuni mari, de exemplu. Cu vopseaua potrivită poți face o operă de artă din orice. 

Piesele obținute în urma recondiționării pot fi apoi vândute. Cel mai bine ar fi să faci acest lucru on-line pentru a atrage cât mai mulți clienți. Ca să crești șansele de a te face cunoscut, poți face și câteva video din timpul transformării, pentru ca oamenii să înțeleagă cu adevărat de câtă muncă este nevoie și cât timp necesită o astfel de operațiune. 

Camping

În România campingurile nu sunt atât de dezvoltate, deși an de an apar pe harta turismului tot mai multe zone, până acum aflate în umbră. Oamenii campează pe unde pot fără a avea condițiile necesare. O astfel de afacere într-o zonă potrivită poate fi o sursă de venit excelentă. 

Înainte de a te decide să pornești un business ca acesta este bine să studiezi împrejurimile, pentru a le oferi clienților posibilitatea de unor experiențe unice. Caută să ai în jur obiective turistice, să ai acces la trasee montane cu diferite grade de dificultate, să ai restaurante și localuri unde oamenii să poată găsi produse locale. Poți face chiar un ghid turistic local pe care să îl oferi tuturor celor care vin în campingul tău. 

O mare parte dintre clienții tăi vor fi turiști străini așa că este necesar să știi cel puțin limba engleză, iar materialele turistice trebuie să fie și ele traduse în engleză, franceză și germană. Dacă observi că ai clienți și din alte țări în mod frecvent poți contacta un traducător să te ajute să faci niște pliante și în limba vorbită de aceștia. 

Campingul trebuie să ofere servicii complete. Te poți inspira de la locuri similare din Franța, Italia, Grecia, unde există o tradiție în acest sens. Pe lângă o toaletă cu duș, le mai poți pune la dispoziție o chicinetă cu mai multe plite unde să gătească și să facă o cafea, grătar, Wi-Fi și alte servicii care să îi facă să vrea să se mai întoarcă. 

Ghid turistic

România are un potențial extraordinar în ceea ce privește turismul. Un ghid nu trebuie să știe doar obiectivele turistice clasice (muzee, biserici, mânăstiri, case memoriale), ci și colțuri ascunse. O documentare temeinică atât din cărți, cât și la fața locului (poate chiar discutând cu persoane care locuiesc de-o viață în zonă) te va ajuta să te diferențiezi de ceilalți care oferă același tip de servicii. De asemenea, poate fi o variantă foarte bună să oferi servicii de nișă. Poți să le oferi turiștilor un tur al restaurantelor sau al locurilor unde se mănâncă foarte bine, al cramelor, al locurilor de pelerinaj. În funcție de specificul locului, poți alege variantele cele mai potrivite. 

Înainte de a porni la drum cu turiștii, poți să le oferi un ghid scris și o hartă a locului, scrisă în cât mai multe limbi de circulație internațională. Este bine să cunoști și tu engleză, franceză și/sau germană pentru a comunica ușor cu clienții tăi.

Pentru promovare te poți folosi de Facebook și Instagram, dar ai grijă să nu arăți prea multe. Trebuie doar să stârnești curiozitatea potențialilor clienți. O altă modalitate de a atrage turiștii este să faci parteneriate cu tour-operatorii care aduc vizitatori din alte țări și care nu oferă decât transport și cazare. Tu îi poți lua în tururi personalizate, adaptate cerințelor lor. 

Înainte de a porni la drum cu o asemenea afacere nu uita că ai nevoie de o licență în acest sens. 

Depozite frigorifice/ cu ventilație

Depozitele frigorifice sau cu ventilație sunt o idee de afacere foarte bună în zonele rurale. Investiția inițială este destul de mare, dar o poți amortiza într-un timp destul de scurt. 

Nu de puține ori auzim despre fermieri care nu au unde să își depoziteze recolta. Un astfel de depozit este o soluție perfectă. În zonele rurale nu vei duce lipsă de clienți, mai ales dacă îl plasezi într-o zonă în care se poate ajunge ușor din mai multe localități. Poți contacta atât proprietarii de ferme de legume, dar și pe cei care au livezi. Păstrate la temperaturi optime, produsele lor vor putea fi vândute în extrasezon la prețuri mult mai bune. La final vei avea de câștigat și tu, dar mai ales ei. 

Pompe funebre

Când se întâmplă un eveniment nefericit în zona rurală, rudele trebuie să fugă la oraș ca să cumpere ceea ce este nevoie de înmormântare. Dacă alegi bine zona, astfel încât să aibă acces la serviciile tale clienți din mai multe localități, poți face profit foarte repede. 

Nu este o afacere comodă, dar și aceste servicii trebuie asigurate de cineva. Studiind zona și nivelul de trai al populației poți aduce produse la prețuri potrivite pentru piață. 

Mai mult, poți să te și extinzi și să oferi servicii complete, cu sală de mese pentru pomeni, catering și pachete pentru acestea. Este genul de afacere pentru care nu ai neapărată nevoie de promovare, dar poți face și acest lucru. 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe