Ce facilitate fiscală alegi când ești în dificultate financiară: eșalonarea, amnistia fiscală sau amândouă?

Prevederile OUG 181/2020 trebuie avute în vedere în corelație cu cele ale OUG 69/2020 referitoare la amnistia fiscală.

OUG 181/2020 prelungește până la 25 decembrie 2020 perioada în care se pot aplica măsurile și facilitățile fiscale anunțate anterior de Guvern, după declanșarea pandemiei:

  • suspendarea sau neînceperea executării silite a obligațiilor fiscale scadente după declararea stării de urgență,
  • calificarea obligațiilor fiscale scadente și neachitate la termenul legal ca nefiind restante și nici purtătoare de dobânzi și penalități.

Măsura acoperă o discrepanță majoră din proiectul procedurii speciale de eșalonare, care prevedea doar iluzoriu că un contribuabil ar putea aplica pentru această facilitate până la data de 15 decembrie. Asta pentru că obligațiile fiscale neachitate la termen puteau fi, de fapt, executate silit începând cu data de 26 octombrie.

Disfuncționalitatea aceasta a fost remediată prin OUG 181/2020, așa că acum contribuabilii pot cu adevărat să opteze până pe 15 decembrie 2020 pentru eșalonarea datoriilor acumulate. Împreună cu măsura rambursării TVA cu control ulterior, care continuă până la 25 ianuarie 2021, aceste facilități reprezintă un sprijin binevenit pentru mediul de afaceri.

Eșalonarea simplificată și generalizată

Procedura de eșalonare simplificată și generalizată, pentru o perioadă de 12 luni, a obligațiilor fiscale cu scadența sau termenul de plată după ce a fost declarată starea de urgență este principala facilitate fiscală adusă de OUG 181/2020.

Eșalonarea ar urma să fie acordată fără garanții și fără să fie necesar ca ANAF să evalueze existența unor dificultăți financiare înainte să acorde dreptul de a aplica pentru această facilitate. Sistemul este flexibil, pentru că poți opta pentru plata diferențiată a ratelor, dar și expeditiv, dat fiind că decizia de eșalonare trebuie emisă în cel mult 5 zile.

Eșalonare sau amnistie fiscală?

Ambele facilități fiscale, amnistia fiscală (OUG 69/2020) și noua procedură de eșalonare (OUG 181/2020), au același termen limită de depunere a aplicațiilor – 15 decembrie 2020.

De principiu, pentru amnistie ar urma să aplice cei care au obligații fiscale restante înainte de 31 martie 2020 și au posibilitatea să-și achite integral datoriile de dinainte și de după declararea stării de urgență; noua eșalonare ar putea fi utilizată de  contribuabilii care pot să plătească obligațiilor fiscale principale și accesorii restante pentru perioada dinaintea stării de urgență, dar nu și pe cele acumulate după acest moment.

Pare evident că aceste două tipuri de facilități fiscale sunt destinate unor categorii diferite de contribuabili, dar asta nu înseamnă că ele nu pot fi folosite împreună.

Pe de o parte, amnistia fiscală vizează, în esență, anularea obligațiilor fiscale accesorii aferente debitelor fiscale restante la 31 martie 2020 și stinse până la data soluționării cererii de anulare. Asta înseamnă că aceste obligații fiscale, deja stinse, nu mai au cum să fie supuse unei proceduri de eșalonare conform OUG 181/2020.

Pe de altă parte, eșalonarea specială reglementată de OUG 181/2020 vizează fix aceste obligații fiscale principale restante scadente sau cu termene de plată după declararea stării de urgență și, dacă e cazul, accesoriile acumulate în privința lor. În afara acestora din urmă, nu există alte accesorii care să intre în sfera de acoperire a OUG 69/2020.

Situații care fac excepție de la regulile de mai sus, în care pot fi incidente ambele reglementări legale:

  • pentru obligațiile fiscale principale care devin restante în perioada 16 martie – 31 martie 2020 se poate aplica eșalonarea specială conform OUG 181/2020, inclusiv pentru accesoriile aferente deciziilor de impunere primite până la 21 martie, acestea din urmă putând sa facă, însă, și obiectul amnistiei fiscale, conform OUG 69/2020;
  • obligațiile fiscale principale restante care au fost stabilite sau vor fi stabilite până la 15 decembrie 2020 prin decizii de impunere emise în cadrul unor inspecții fiscale în curs la 15 mai 2020 pot beneficia de amnistie, întrucât pentru ele nu se condiționează aplicarea amnistiei de plata obligațiilor fiscale cu termen de plată/scadență după 16 martie 2020, pentru care se poate aplica în continuare eșalonarea specială conform OUG 181/2020;
  • contribuabilii care au utilizat deja amnistia (de exemplu, pentru declarații rectificative/declarații noi pentru obligații fiscale scadente anterior datei de 31 martie 2020 ) și au achitat și obligațiile fiscale curente, dar mai acumulează datorii fiscale principale pâna la formularea cererii de eșalonare, pot utiliza și eșalonarea, dacă estimează că nu vor avea lichiditățile necesare pentru a le plăti până la 25 decembrie 2020.
  • pentru obligațiile fiscale care vor fi stabilite prin decizii de impunere emise la finalizarea unor inspecții fiscale aflate în curs la data intrării în vigoare atât a OUG 69/2020, cât și a OUG 181/2020, indiferent că vor fi finalizate înainte sau după 15 decembrie 2020, contribuabilii vor trebui să decidă dacă optează pentru aplicarea eșalonării obligațiilor fiscale principale și, după caz, a celor aferente accesorii sau a amnistiei fiscale a obligațiilor fiscale accesorii.

Un articol publicat de Universul Juridic.

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe