Mai mulți antreprenori și bancheri de succes au punctat recent cât e de important să planifici și să te pregătești din timp pentru momentele de criză, precum e perioada pe care o parcurgem acum. Mai concret, strategia trebuie făcută în vremurile când îți merge bine afacerea. Cazurile pe care vi le prezint în continuare vin de la Marius Ștefan de la Autonom Services și Steven Van Groningen de la Raiffeisen.

În experiența mea de peste 13 ani de bancher pentru companii, dar și în cea de consultant financiar și de business, am întâlnit multe cazuri de antreprenori care s-au bucurat de momentele bune ale business-ului – anii de glorie!dar n-au avut înțelepciunea să pună deoparte și ceva bani albi pentru zile negre”. Nu au pregătit și nu au pus la punct planuri de continuare a afacerii, nu au construit afaceri și structuri flexibile, agile, dinamice, care să se poată adapta la situații de criză dintre cele mai complexe.

Voi da mai jos câteva exemple de antreprenori și (aparent) mici erori pe care le-au făcut la un moment dat sau pe parcursul unei perioade, erori care vin și îi lovesc năpraznic exact cand sunt mai slăbiți, în astfel de crize, precum cea de COVID-19.

Plătește ratele la timp

Claudiu are o firmă de distribuție de alimente și, contrar regulii din acest sector, în care marjele de profit sunt mici și firmele sunt foarte îndatorate, deci nebancabile, firma lui este destul de bine echilibrată financiar. Nu are datorii mari și nici profitul nu e rău. Claudiu avea de gând să acceseze programul IMM Invest ca să-și finanțeze afacerea în perioada aceasta dificilă. Surpriză însă: nu a reușit! De ce? Pentru că în anul 2019 a avut o perioadă de întârzieri de peste 60 de zile la plata leasingului auto. Conform criteriilor impuse de Guvern, aceasta este o condiție fermă ca să poți accesa finanțarea.

De ce n-a plătit Claudiu ratele leasingului la timp? Nu pentru că nu și-a permis, ci pentru că a fost neglijent. Nu a pus la punct un sistem de management financiar corespunzător și a plătit un credit bancar mai repede decât o impunea contractul, dar a rămas în urmă cu achitarea ratelor la finanțările de tip leasing. Așa se face că a pierdut o oportunitate de finanțare și acum are dificultăți să asigure fluxul financiar al business-ului. Desigur că nici în afara programului IMM Invest nu îi mai reușește să primească finanțare în perioada aceasta în care băncilor le-a scăzut complet apetitul pentru risc.

Nu apela la inginerii financiare

Mihai deține o fabrică de pâine și alte produse de panificație. Acum ceva timp, când am aruncat o privire pe bilanțul lui contabil, două sume importante mi-au sărit în ochi: 4 milioane de lei sub formă de capital social, o sumă neobișnuită pentru firma lui mică, și, corespunzător, o altă sumă de 4 milioane de lei sub formă de cash, bani lichizi.

Se recomandă ca firmele să nu păstreze prea mulți bani cash, ci în conturi bancare. Mi-a fost clar imediat că Mihai nu mai avea acei bani lichizi, asta dacă i-a avut vreodată… L-am întrebat despre acele sume surprinzătoare și, după ce a evitat răspunsul în primă fază, a recunoscut: înregistrase fictiv acei bani în capital ca să dea bine” în fața băncii. Fiindcă egalitatea bilanțieră impunea o corespondență, cea mai la îndemână pentru el a fost cea prin contul de bani lichizi.

L-am sfătuit să corecteze cât mai curând posibil această anomalie fiindcă riscă să fie descoperit și sancționat drastic la un control al ANAF. A promis că rezolvă, dar a facut-o? Nu, cel puțin vreo 2 ani. La finalul acestor ani bineînțeles că a fost lovit de un control ANAF. Inspectorii au constatat că acei bani nu există, au evaluat perioada pe care s-a întins ficțiunea” și au reclasificat suma ca plăți dividende”, motiv pentru care au calculat impozit pe dividende de plată retroactiv și penalități de întârziere, în total 1 milion de lei (peste 10% din cifra de afaceri a companiei). Și se poate declara norocos, pentru că acțiunea putea fi considerată delapidare, ceea ce intra deja în sfera penală.

Asta da lovitură financiară! Compania e solidă și a putut să preia șocul fără să aibă probleme majore, dar nu era mai bine dacă evita asta, corectând în timp util anomalia ?! Sigur, de preferat era să nici nu ia în calcul o astfel de anomalie, de la bun început…

El și familia lui (frate, mamă, soție etc.), cu toții implicați în această afacere și depinzând de ea, au suferit un șoc puternic emoțional, nu doar financiar.

Ai grijă la contabil

Maria are o firmă de transport mărfuri cu 6 angajați. A aplicat pentru finanțare în cadrul programului IMM Invest și era foarte nemulțumită pe Facebook de faptul că o bancă i-a refuzat finanțarea. Mai mult, a concluzionat că programul IMM Invest este doar o poveste frumoasă, fără rezultate în practică. A menționat că a avut anul trecut (2019) control de la fisc, iar inspectorii i-au diminuat stocurile, de aceea și capitalurile proprii au ajuns pe minus (n.r. asta înseamnă că dacă ar vinde / lichida, la un moment dat, toate activele – stocuri, creanțe, clădiri, echipamente – n-ar putea achita toate datoriile pe care le are către: furnizori, bănci, stat, etc.)

Aruncând o privire sumară pe cifrele firmei Mariei, am observat că deja capitalul era pe minus de acum 2 ani. Mai mult, principalul element sustenabil ce poate aduce capitalurile pe plus este profitul, anume acumularea profitului an de an în bilanțul firmei. Ce-am văzut în actele Mariei: în fiecare an dintre ultimii 6-7, profitul s-a menținut între o mie și doua mii de lei. O mie de lei profit anual al unei firme?! Adică acționarii firmei își permit să achiziționeze doar 4 plinuri de benzină din profitul anual?!

De obicei, când o firmă are profit atât de mic sau chiar pierdere, există o suspiciune rezonabilă ca firma respectivă să facă evaziune fiscală. Asta înseamnă că nu înregistrează contabil o parte din venituri ca să-și însușească nelegitim TVA-ul și impozitul pe venit corespunzător acelor vânzări la negru”. Am deschis o discuție cu Maria, ca să-i pot oferi sfaturi pe subiect:

Eu: De ce nu reușește firma să producă profit?

Maria: Pentru ca are doar 5 angajați, lucrăm în familie, mașinile pe care le avem sunt vechi, se strică des, prețurile de transport în țară sunt minuscule, am plătit în 2017 suma de 23.000 lei pe o poliță RCA pentru camion etc., etc., etc.

Eu: Poate că modelul de business nu este viabil, nu e câștigător, dacă aveți aceste probleme.

Maria: Da, nu e viabil, dar acum nici mașinile nu mai sunt căutate, nu avem cui să le vindem. Trebuie să tragem de ele cât o mai merge.

Eu: Păi atunci, dacă e atât de evident că modelul nu mai este viabil, o bancă de ce s-ar mai aventura să finanțeze firma ta, în prag de faliment, fără profit, foarte îndatorată?

Moment în care Maria găsește un nou vinovat!

Maria: Păi este așa din cauza contabilei, care în loc să îmi înregistreze piesele și combustibilul pe consum, timp de 3 luni de zile mi le-a înregistrat în stoc. Și când am avut control, am plătit TVA-ul încă o dată la tot ce am avut în stoc. Am aflat abia când au venit în control ce stocuri am. Pentru că nu sunt contabil și habar nu am avut de ele…

Eu: Dar nu dumneavoastră ați ales contabila?

Maria: A ales-o tatăl meu, acum mulți ani.

Eu: Și era bine să aveți și un consultant financiar, pentru că nici contabilul nu le poate ști pe toate; finanțele sunt un domeniu vast.

Maria: Acum erau bine multe, dar e târziu…

Eu: Așa este, dar cel mai ușor e să găsim vinovați pe oriunde altundeva decât în ograda noastră.

Maria: Nu arunc vina pe nimeni, dar din câți cunosc cu firme bune și au aplicat la IMM Invest, nu a primit niciunul răspuns.

Eu: Dacă mai aveți cunoștințe cu firme bune, îi pot ajuta să obțină finanțări.

Maria: E treaba lor. Pe mine mă interesează să mă ajut pe mine. Pentru că stau acasă cu 5 camioane de 2 luni de zile și nu producem nimic. Nu am cum să-mi corectez bilanțurile dacă eu nu lucrez.

Eu: Așa este, e o perioada grea. Este bun individualismul, dar să nu îl ducem către egoism, pentru că e nevoie de solidaritate între oameni în aceasta perioadă.

Maria: Nimeni nu are nimic de transportat; în afară de mâncare, nu se cere nimic.

Eu: Va fi necesar să mai aduceți bani de acasă pentru a susține firma și din fonduri proprii.

Maria (ironică): Da, mulțumesc pentru sfat…

Morala? Măsurile trebuie gândite și aplicate din timp, proactiv, de către antreprenori ca să creeze business-uri solide, sănătoase, flexibile și adaptabile la șocuri de mare amplitudine ce pot apărea. Și chiar vor apărea, inevitabil! Dacă în anii buni nu ne gospodărim, nu facem acești pași importanți, înseamnă că lăsăm afacerile cu probleme cronice, care nu par grave atâta timp cât e soare, dar, cum apare o furtună, situația se agravează subit, iar business-ul respectiv riscă să sucombe. Ca o analogie, virusul COVID-19 crează probleme în special celor vârstnici, cu boli cronice, pentru că acolo găsește terenul fertil” unde să se manifeste și să lovească mai abitir.

Antreprenorii, prin natura lor, sunt oameni cu inițiativă, vor libertate de mișcare, vor să creeze, dar această libertate vine întotdeauna la pachet cu nevoia de responsabilitate. De aceea – admițând greutățile fără precedent prin care trec antreprenorii – în loc să căutăm responsabili preponderent în alta parte, e mult mai utilă și mai constructivă o reflecție asupra propriilor decizii, propriilor acțiuni, propriilor greșeli. Doar astfel noi, antreprenorii, putem evolua și deveni performanți și de succes, alături de angajați și parteneri.

Articol scris de Adrian Popa, CFA, Managing Partner Straight Capital SRL / Financial & Business Consultancy

Dacă vrei să citești și alte articole, Adrian Popa a fost invitat în cadrul webinarului Termene în care am discutat despre finanțarea prin IMM Invest.

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe