”Oamenilor le trebuie un pix și un jurnal”. Dacă e să vorbim în termeni de logică, nu e suficient, dar e necesar. E primul pas ”dacă vrei să rămâi sănătos la cap”, cum bine punctează Andy Szekely, omul care a creat în peste 20 de ani o comunitate de 400.000 de oameni, alături de care contribuie la clădirea spiritului nostru civic, baza pe care se poate dezvolta antreprenoriatul din România.

Forța gândului pus pe hârtie

Do not scale up, skill up

Convingerile sunt interpretări ale realității 

Business continuity

Autosabotajul prin ”nu sunt suficient de…”

Cum îți crești stima de sine

Importanța feedback-ului

Cum gestionezi credințele autosabotoare

#WebinarTermene, cu Andy Szekely

Forța gândului pus pe hârtie

E necesar să scrii măcar 2-3 rânduri în fiecare zi, într-un soi de jurnal pe care să-l completezi cu sfințenie fie seara, fie dimineața. Când îți pui gândurile pe hârtie, când le scrii de mână și apoi le recitești, capeți distanță față de ele, iar efectul e colosal. Dacă reușești să păstrezi măcar trei săptămâni acest obicei, ai să vezi cu alți ochi propriile pattern-uri de gândire și vei putea să renunți la cele care te opresc să evoluezi, te împiedică să-ți atingi potențialul maxim.

Do not scale up, SKILL UP

E în trend acum ideea de scale up, orice antreprenor se gândește cum ar putea găsi soluții să-și dezvolte afacerea. ”Nu acum e momentul”, ne sfătuiește Andy Szekely. Perioada de incertitudine pe care o trăim nu îți dă posibilitatea să vezi clar oportunitățile de dezvoltare. Poate e nevoie să te reorientezi, să îți reorganizezi businessul, să-l abandonezi fără regrete și să începi ceva nou.

E posibil ca pentru unii să fie într-adevăr o ocazie prielnică pentru scale up, dar pentru marea majoritate nu este. Pentru această majoritate, ideea de scale up este doar o convingere indusă de presiunea trendului, nu este o direcție obiectivă, dată de REALITATE.

În schimb, e momentul perfect să acumulezi competențele idealeskill up – pentru ca atunci când vei avea claritate și vei ști cu adevărat ce e bine să faci în continuare, să ai asupra ta toată ”muniția” ca să poți reuși.

Convingerile sunt interpretări ale realității

Convingerile noastre, ale fiecăruia, sunt interpretări ale realității, sunt perspectiva pe care o avem într-un anumit moment asupra realității. Avem unele idei despre cum ar trebui să facem afaceri, cum ar trebui să arate businessul nostru, dar toate aceste idei ne-au fost induse de figurile parentale pe care le-am avut alături în copilărie și e nevoie să le punem sub semnul întrebării. Odată maturizați, e nevoie să le validăm și să renunțăm la cele care nu trec testul.

Andy Szekely compară setul de convingeri pe baza cărora acționăm cu un meniu de la restaurant. Rolul unui meniu e să te ajute să iei o decizie – ce vei mânca? Citești descrierea, privești fotografiile, dacă există, și comanzi. Ni s-a întâmplat tuturor – și nu o dată – să primim în farfurie altceva decât ne-am așteptat.

La fel e și cu convingerile. Ele ți-au fost de folos la un moment dat și nu e cazul să te autoflagelezi pentru deciziile luate atunci. Sunt etape pe care le-ai parcurs și au fost benefice pe moment. Important este să înțelegi că acum e momentul să treci la interpretări mai bune.

Ca să-ți poți păstra obiectivitatea, nu pica pe panta înșelătoare a gândirii pozitive în varianta ei simplistă: sigur va fi bine! Ancorarea în realitate vine din capacitatea ta de a avea în gând, în același timp, convingerea absolut fermă că va fi bine și de a înfrunta adevărul brutal pe care îl trăiești în prezent. Acest concept e cunoscut drept Paradoxul Stockdale, aviator american devenit amiral, supraviețuitor după ce a fost ținut prizonier și torturat 7 ani în războiul din Vietnam.

Business continuity

Dacă te gândești doar la scenariul pozitiv și fantasmezi despre cât de bine va fi în viitor, te simți atât de confortabil, încât ești înclinat să nu acționezi în niciun fel ca să transformi în realitate acel scenariu. Dacă-l analizezi și stabilești ce presupune atingerea obiectivului, dacă vezi obstacolele care ar putea apărea și îți faci un plan ca să le poți depăși, ai șanse mari să îl transformi în realitate.

O astfel de atitudine în care îți pregătești răspunsul la întrebarea ”ce fac dacă va merge prost?” îți asigură și continuitatea afacerii. Iar răspunsurile din care îți vei alcătui acest plan vin de la echipa ta sau de la alti oameni cărora le ceri feedback. Ca să obții un feedback onest și valoros e important să îți prezinți viziunea într-un asemenea mod încât să îi impulsionezi pe cei de lângă tine să participe: ”Am o viziune, e cam așa…, nu e încă perfectă. Am nevoie de viziunea voastră ca să reușim să punem scenariul în practică!”.

Atunci când îți expui viziunea în fața echipei, oferă-le oamenilor tăi criteriile pe baza cărora vei calcula reușita, dar nu le da pașii prin care să o atingă. Lasă-i pe ei să îi gândească, ca să știe clar ce au de făcut și să aibă control – adică să știe în permanență care e pasul următor.

Și dacă tot am ajuns aici, e important să reții, dacă nu cumva aplici deja această strategie în echipa ta: cel mai stabil predictor al motivației angajatului este progresul cu pași mărunți, validat de manager. Altfel spus, un angajat căruia managerul îi recunoaște munca zilnic va fi mult mai motivat decât unul căruia i se recunosc meritele ”cu mai mare pompă” o dată pe săptămână sau lunar.

De ce? Fiindcă cel mai important punct de autosabotaj, al oricărui om, în plan profesional, pleacă din convingereanu sunt destul de…”. Iar aici poți completa cu o mulțime de lucruri: bun, priceput, tânăr, experimentat și așa mai departe.

Autosabotajul prin ”nu sunt destul de…”

Dacă îți păstrezi oamenii motivați, le dai un sprijin foarte prețios în lupta personală a fiecăruia dintre ei cu această credință limitativă. Cei care se lasă pradă acestei credințe autoblocante își pierd stima de sine de care au nevoie ca să ia problemele în piept. Ajung să te retragă în ei înșiși, să stea în banca lor, aleg să nu se implice pe motiv că nu pot sau nu e pentru ei.

Cum îți crești stima de sine

Andy Szekely ne spune cele două modalități prin care îți poți crește stima de sine:

  1. Să te focusezi pe progresul mărunt pe care îl obții în pași mici. De fiecare dată când termini o etapă, uită-te cât ai progresat și bucură-te, ca să te încarci cu stimă de sine; abia apoi uită-te cât mai ai de parcus. Altfel, frustrarea e prea mare și greu de suportat.
  2. Să stai de vorbă cu cineva în care ai încredere și pe care îl apreciezi, care crede în tine chiar și atunci când tu nu mai crezi. Fiecare dintre noi trebuie să aibă aproape o astfel de persoană, un mentor sau un partener dintr-un grup de masterminds, care să-ți vorbească apreciativ atunci când îți pierzi încrederea în tine.

Importanța feedback-ului

Dacă trăiești cu o stimă de sine scăzută, vei găsi de fiecare dată scuze să nu-ți atingi obiectivele. Dar ține minte că, dacă măcar o altă persoană a reușit, atunci e posibil și pentru tine. Evident că nu e o soluție nici să trăiești la celelaltă extremă – să lupți agresiv cu lipsa stimei de sine asumându-ți orice risc (așa cum fac riscofilii). Nu e semn de maturitate, mai ales pentru un antreprenor.

Soluția cea mai corectă e să te bazezi pe un sistem de feedback, cum spuneam și mai sus. Soluția are avantajul că te protejează și de o stimă de sine exacerbată, ceea ce iarăși nu e de dorit. Așadar, expune-ți viziunea și cere feedback. Ascultă argumentele celor din jur; nu e obligatoriu să le adopți, dar măcar gândește-te dacă sunt îndreptățite. În felul acesta îți poți păstra echilibrul.

Cum gestionezi credințele autosabotoare

Ai două moduri prin care poți lupta convingerile care îți blochează evoluția.

Instalarea unei convingeri pozitive

Una dintre modalitățile în care poți scăpa de convingerile autolimitative este instalarea unei convingeri pozitive puternice, care va intra în contradicție cu cele negative, le va slăbi și, în final, le va elimina. Cum faci asta? Stai de vorbă cu oameni pe care îi admini, caută în felul lor de a fi credințe puternice pozitive, scrie-le, citește-le și însușește-ți-le! Convingerile pe care le ai sunt cele mai importante, de aici decurg toate deciziile pe care le vei lua.

Și pentru că ne adresăm antreprenorilor, iată cele mai importante trei convingeri pe care ar trebui să le aibă orice antreprenor:

  • Când valoare generez, oportunități creez.
  • Sunt singurul responsabil pentru independența mea financiară.
  • Fii stejar, nu broccoli!

Ceea ce merită păstrat cu putere de axiomă este această idee: Stresul e invers proporțional cu durata. În traducere, nu fi un antreprenor de oportunitate, gândește-ți afacerea strategic, pe termen lung și foarte lung. În felul acesta câștigi claritate, faci lucrurile pe-ndelete, pe baza unui plan, fără stresul născut din graba de a avea succes și a face bani peste noapte.

(Urmărește webinarul cu Andy Szekely de la minutul 52:23 ca să vezi și explicațiile detaliate)

Recadrarea (reframing)

95% dintre convingerile limitative pot fi dizolvate prin logică. A doua modalitate prin care poți scăpa de convingerile care te blochează este recadrarea – procesul de a schimba semnificația unei convingeri, astfel încât să nu te încurce în evoluție.

Cum descoperi că ai o convingere limitativă? Pasul 1: întreabă-te care e obiectivul tău. Pasul 2: întreabă-te ce te împiedică să ajungi acolo. Dacă răspunsul pe care ți-l dai nu e complet obiectiv, înseamnă că este o convingere limitativă. În acest ultim caz, ai nevoie să o recadrezi. Ca să reușești acest lucru, e nevoie să-ți pui câteva întrebări:

  1. De unde am căpătat-o?
  2. Există măcar o persoană care crede opusul și are succes?
  3. Dacă voi păstra această convingere timp de 10 ani, care va fi efectul asupra vieții mele?
  4. Mi-aș dori ca și copiii mei să aibă această convingere?
  5. Cine aș putea să devin dacă nu aș avea această convingere?

După ce vei da aceste răspunsuri, lasă-ți ”biocomputerul dintre urechi” 😊 să lucreze și, cu siguranță, convingerea ta limitativă își va pierde treptat forța, până va dispărea complet.

Și încheiem cu o formulă magică – deși extrem de simplă – pe care îți propunem să o folosești atât atunci când îți vorbești ție însuți, cât și atunci când ești în dialog cu cineva care are nevoie de susținere:

”Înțeleg că în momentul de față nu poți, încă.”

Acest minuscul ”încă”, nesemnificativ la o primă vedere, este extrem de puternic din punct de vedere psihologic fiindcă inserează ideea că e posibilă schimbarea în viitor. ”Încă” este cuvântul magic care ne recadrează propriul dialog interior, ne scoate din blocaj, ne dă încredere și ne arată că avem posbilitatea de a alege.

 

Urmărește întregul #webinarTermene la care l-am avut ca invitat pe Andy Szekely!

 

 

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe