Lucram pentru un grup de firme dintre care cea mai importantă era numărul 1 național în distribuția de produse IT. Afacerile depindeau de peste 1000 de parteneri, mici și mari. Firma acorda credit comercial partenerilor care îndeplineau anumite condiții de volum și bonitate financiară.

 

Capacitatea de finanțare era limitată. Creditul comercial era o resursă limitată. Ca orice resursă limitată, era disputată între departamentele de vânzări și între clienți. Un leu dat unuia era un leu pe care celălalt nu-l primea.

 

Problema repartizării este mai complexă decât pare la prima vedere. Iată de ce:

  1. Unii parteneri aduceau volume mai mari decat alții.
  2. Volumul nu este tot una cu profitul, așa încât clasamentul partenerilor după profit nu era identic cu clasamentul după volumul de afaceri.
  3. Unii parteneri achitau mai repede creditul comercial, ceea ce rezulta într-o circulație mai rapidă a banilor și stocurilor. Și ei, dar și firma de distribuție făceau mai mulți bani, prin urmare un leu dat drept credit comercial lor era mai valoros decat, să zicem, doi lei dați altui partener.

 

Complicat, dar realizabil. Sistemul informatic era realizat de firma pe care o conduceam ca director executiv. Arhitectul sistemului era directorul nostru tehnic. Un tip înalt și slab, căruia îi plăceau schiul, matematica și analizele complexe. Dacă ceva putea fi pus în ecuații, el îl putea programa.

 

O problemă matematică sau financiară?

Dar problema nu era să creăm un algoritm prin care să dăm credite comerciale conform unor calcule complicate, dictate de variabile numeroase și rezultate istorice.

 

Directorul financiar al grupului n-ar fi contestat niciodată aceste calcule, dar contesta primatul algoritmului. De ce crezi că se opunea algoritmului? Era o adevărată profesionistă, deci care era argumentul ei?

 

Argumentul era că sistemul nu lua în calcul riscul. Riscul ca un partener să nu plătească era atât de mare, încât filtrul bonității trebuia aplicat înainte să aplicăm algoritmul. Adică numai firmele care treceau de testul bonității trebuiau analizate pentru creditul comercial.

 

O firmă cu 100 de milioane de euro cifră de afaceri anuală și 6% profit înregistrează un profit de 6 milioane de euro.

 

Un credit comercial neperformant de 300.000 de euro are două consecințe imediate:

  1. Reducerea profitului cu 0,3%, de la 6% la 5,7%. Firma va avea nevoie de 18,25 zile ca să câștige banii pierduți, lucrând cu toate capitalurile sale umane și financiare. În aceste 18 zile și 6 ore, firma va lucra cu profit zero, ceea ce este inacceptabil pentru acționarii și creditorii săi. Prin urmare, pierderea nu va putea fi compensată decât printr-o creștere a eficienței în perioada următoare.
  2. Costul de oportunitate al celor 300.000 de euro pierduți. Firma obține 6% profit din activitate. Practic, dacă cei 300.000 de euro ar fi fost investiți cu eficiența medie a firmei, ei s-ar fi transformat în 318.000 euro la sfârșitul anului.

 

Iată deci că pierderea firmei este de 318.000 euro într-un singur an. Discutăm despre un singur eșec, dar firma avea peste 1000 de parteneri de afaceri. Acesta era motivul pentru care directoarea financiară insista pentru caracterul eliminatoriu al condiției bonității.

 

Cum să elimini partenerii riscanți rapid și demonstrabil

Calculul riscului de faliment nu este o chestiune simplă. Sigur, datele din bilanț există, formulele sunt predate la ASE, dar cum faci când ai 1000 de solicitanți de credit comercial?

 

Abonații termene.ro nu trebuie să se preocupe de această problemă spinoasă de calcul și acces la date. Toate firmele care depun bilanț în România sunt înregistrate în baza de date termene.ro. Pe profilul lor se poate vedea un scor al riscului de insolvență și un calcul al capacității de plată a companiei.

 

nota termene capacitate de plata

 

De asemenea, se găsesc toate datele din bilanțuri și analize financiare în format grafic, cum ar fi: lichiditatea, lichiditatea imediată, solvabilitatea, solvabilitatea patrimonială, randamentul activelor etc.

 

 

Acești indicatori nu numai că permit o analiză detaliată, dar dau posibilitatea aplicării unor politici de creditare diferențiate. De exemplu, clienții care au lichiditate pe termen scurt mică, dar solvabilitate patrimonială ridicată, ar putea totuși primi credit, în anumite condiții.

 

Mai mult decât atât, dacă ai o listă cu parteneri care sunt importanți pentru tine, îți poți defini alerte pentru aceștia, în așa fel încât atunci când datele lor se schimbă, să fii avertizat.

 

Încearcă termene.ro chiar azi! Este gratuit și pentru câteva zile vei primi acces la toate informațiile platformei, astfel încât să poți decide care sunt informațiile de care ai nevoie și să-ți poți defini abonamentul potrivit pentru afacerea ta.

 

Dacă ți pe par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletter-ul

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe