280.000 de firme sunt în pericol să dea faliment din cauza pandemiei de coronavirus, arată analiza Termene referitoare la impactul asupra economiei românești. Companiile care vor să rămână în viață au găsit rapid soluții de reprofilare, mai ales că statul oferă și sprijin financiar celor care se adaptează noilor cerințe ale pieței.

Ministerul Economiei a anunțat că firmele vor putea primi granturi de până la 200.000 de lei prin programul de micro-industrializare remodificat şi orientat către producţia de materiale sanitare.

Virgil Popescu, ministrul Economiei:

”Avem 65 de milioane de lei, pentru vreo 325 de companii. Vreau să mă asigur că îşi va atinge această ţintă, iar companiile vor face acele activităţi pe care şi le vor asuma, că vor produce măşti, că vor produce biocide, că vor produce material de îngrijire, că vor face combinezoane. Vreau să mă asigur că acest lucru se va întâmpla pentru că îmi doresc ca România să pornească această producţie de materiale esenţiale şi împreună cu ministrul de Finanţe vom suplimenta fondurile pentru toate companiile care doresc să facă acest lucru.”

Reprofilarea companiilor în timpul coronavirusului

Inițiativa de reprofilare a companiilor astfel încât să ofere sprijin atât sistemului medical, cât și economiei românești în ansamblu e susținută și de sectorul privat. Firma Magnetic IT Services a anunțat că va oferi suport gratuit firmelor care vor decide să-și schimbe profilul de activitate către producția de echipamente de protecție împotriva COVID-19.

Georgian Dumitrache, CEO Magnetic IT Services:

„Companiile românești se unesc în lupta împotriva Covid-19 pentru a identifica soluțiile de care toți avem nevoie pentru a depăși criza medicală, economică și socială prin care trecem. Acesta este modul prin care noi susținem companiile care luptă în prima linie, oferindu-le posibilitatea să iși concentreze toate eforturile către producție în aceste momente dificile.”

De la arme la echipamente medicale

Producătorul românesc de arme Romarm a primit aprobare să deschidă o linie nouă de producție, care să asigure o parte din necesarul spitalelor din România.

Virgil Popescu, ministrul Economiei:

„Am avut o discuţie cu directorul de la Romarm şi i-am dat undă verde pentru a face o linie de producţie de echipamente sanitare, de măşti, combinezoane în Romarm, ca să rămână în producţia strategică a României” (Sursa Digi 24)

Astfel, de la muniţie, armament, explozive, elemente de protecţie (cască, baston, vestă anti-glonţ, spray lacrimogen) şi asamblare de vehicule blindate, Romarm va trece la producția de materiale medicale.

Industria textilelor trece de la lenjerii și haine la combinezoane și măști

În Bistrița-Năsăud, două companii au reușit să găsească soluția de evitare a falimentului trecând de la producția de lenjerii de pat și costume bărbătești la cea de combinezoane de unică folosință pentru cadrele medicale. Aceeași decizie a luat-o și firma EDITH VAL din Iași, care înainte de pandemia coronavirus crea rochii de mireasă. Acum s-a reprofilat și face măști de unică folosință. Le distribuie gratuit cadrelor medicale, iar pentru ceilalți oameni costă 8 lei bucata.

”Ele pot fi sterilizate prin spalare la temperaturi de 50-60 de grade și călcate cu aburi sau în apar atele de specialitate. Sperăm să putem ține ritmul și numărul celor pe care îi ajutăm să se dubleze în fiecare zi! (…) O mică parte din producție va fi spre vânzare pentru ca noi să putem să achiziționăm materiale și să confecționăm măștile pe care le vom dona medicilor din spitale și să ne putem continua activitatea. Avem salarii și distribuitori de materiale de plătit și încă taxe și impozite de achitat”, au scris pe Facebook cei de la EDITH VAL

Un alt atelier micuț de croitorie din București, specializat în haine pentru copii, Kidsissue, fabrică măști destinate spitalelor, dar și clienților persoane fizice. Emilia Ispas, proprietara afacerii, spune că au foarte multe comenzi și de multe ori stau și peste program ca să le poată onora. Inițiativa ei a fost lăudată de managerii din industria medicală.

Dragoș Damian, CEO Terapia Cluj pentru ZF.ro:

„Orice fabrică de hârtie sau textile poate amenaja artizanal un loc unde să producă măşti. Şi noi probabil, dar trebuie să ne aprovizionăm cu materie primă şi durează. Măştile simple au anumite specificaţii, dar în condiţii de urgenţă se pot accepta proceduri simplificate de lucru.”

Vigo Fashion International, companie care produce îmbrăcăminte pentru bărbați și oferă servicii de croitorie private, lansată de Cătălin Botezatu și Ionuț Marin, va furniza statului român 500.000 de combinezoane, la prețul de 54 de milioane de lei, și viziere de protecție, pentru suma de 33,2 milioane de lei. Marfa va ajunge la autorități etapizat, pe parcursul a 45 de zile.

Lista celor care s-au reprofilat din ateliere de croitorie în ateliere pentru măști și combinezoane este completată de Atelierul de Pânză, Merci Charity Boutique și Maison Chouchou.

Măști de protecție de la buticul din sat

De la comerț cu amănuntul al produselor alimentare, băuturilor și produselor din tutun efectuat prin standuri, chioșcuri și piețe, firma deținută de Maria Cristian – Romwine&Coffee – a câștigat un contract de 12 milioane de euro de la statul român, pentru furnizarea de măști de protecție. Reportajul făcut de jurnaliștii de la Recorder, cu ajutorul informațiilor din platforma termene.ro, a scos la iveală faptul că firma a fost înființată abia în primăvara anului trecut într-un sat din comuna Călugăreni, județul Giurgiu, pe numele Mariei Cristian, care până mai ieri lucra ca bucătăreasă la hanul din Călugăreni. În spatele Romwine&Coffee se află omul de afaceri Cătălin Hideg, patronul firmei Sanimed International, care nu putea participa direct la contractul cu statul român fiindcă are taxele neplătite. Contractul prevede la statul român să primească în mai puțin de o lună 1,7 milioane de măști de protecție tip FFP2 sau FFP3.

Catalogul de cosmetice completat de dezinfectanți

Compania românească Farmec a început să producă dezinfectanți pentru mâini pentru a suplini lipsurile de pe piață.

Mircea Tudean, director general Farmec pentru PRO-TV:

”Este vorba de două produse igienizante pentru mâini: loţiune şi gel igienizant pentru mâini, pe bază de alcool 70%. Vom ajunge să distribuim şi la populaţie, la magazine, într-un termen de 7-10 zile, la supermarket-uri, reţele, la farmacii.”

De asemenea, Terapia (o companie SUN PHARMA) – cea mai mare companie de medicamente generice și produse OTC din România – are suficiente linii de fabricație și și-a anunțat dorința de a produce dezinfectanți.

Restaurantele care au găsit soluții în timpul crizei

Un sondaj al HORA (Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România) la care au participat 341 de membri arată că vânzările în industrie au scăzut cu 80%. Ca să nu se închidă, multe dintre ele au ales să funcționeze în sistem de catering.

Oana Coanta, bucătar Bistro del Arte, Brașov, pentru PRO-TV:

“Avem meniuri scurte, le alternam şi am discutat cu cei din jurul nostru care fac livrări să nu ne suprapunem pe meniuri. Sunt oameni din străinătate care ne-au solicitat să le susţinem părinţii care sunt acasă, ca să îi oprească să mai iasă din casă.”

Aproximativ 70 de restaurante din București au trecut la livrarea acasă. Unii dintre proprietari spun că folosesc doar alimente din surse locale, astfel încât să susțină cât de mult posibil economia românească. Și garantează că păstrează toate măsurile de igienă și de siguranță, astfel încât să nu riște contaminarea cu coronavirus.

Campanii publicitare date pe viziere pentru medici

Schwarz Gruppe Int. producea materiale publicitare până la începutul pandemiei. În loc să-și trimită angajații în șomaj tehnic, au ales să se reprofileze și să înceapă să producă viziere pentru medici.

Flavius Pogan, Schwarz Gruppe Int.:

„Producția noastră de materiale publicitare a avut de suferit foarte mult. Toți clienții noștri mari ne-au comunicat că nu mai muncesc. În momentul în care ei au oprit motoarele, am fost nevoiți să le oprim și noi. Săptămâna trecută discutam despre faptul că și noi avem leasinguri și rate bancare și chiar am anunțat că, la cum se vedea orizontul, singura noastră variantă era închiderea. Apoi am făcut o întoarcere la 180 de grade și ne-am apucat să producem viziere”

Dacă privim toate aceste exemple pe care le-am adunat noi – cu siguranță că mai sunt multe altele – putem desprinde câteva dintre calitățile antreprenorilor care îi fac pe unii să se adapteze mai ușor decât alții: gândirea pozitivă, căutarea soluțiilor în locul resemnării în fața problemelor și luarea deciziilor pe baza flerului antreprenorial. Oricât de greu ne-ar fi acum și oricât de fără ieșire ni s-ar părea situația, dacă rămânem pozitivi și căutăm cele mai eficiente soluții, #ÎmpreunăVomTreceȘiPesteAsta!

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe