Pandemia de coronavirus a îmbolnăvit aproape 1 milion de oameni din întreaga lume, conform ultimei actualizări a statisticilor.

 

Pandemia a cuprins toate domeniile economice ducând în colaps acele industrii care se bazau în mare măsură pe interacțiunea umană. Puține sunt cele pe care le-a revigorat, de pildă industria producătoare de echipamente medicale specifice și de protecție, de alimente și de hârtie igienică.

 

Industrii afectate masiv de criza COVID-19

Primii care au suferit au fost cei din HoReCa, turism și transporturi. De teama îmbolnăvirii, oamenii și-au anulat zeci de vacanțe sau călătorii, înainte ca autoritățile să hotărască închiderea granițelor și suspendarea zborurilor către diverse țări. Pe lângă ele, au căzut și domeniile conexe: organizări de evenimente, ateliere și spectacole, firme care ofereau servicii de sonorizare, de promovare, foto-video, print etc.

 

Industria HoReCa

HoReCa e la pământ. Încă de la mijlocul lunii martie, Consiliului Național al Intreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România anunța pierderi de 80% din cifra de afaceri. Sfatul celor care activează în acest domeniu către colegii de breaslă este să apeleze la toate soluțiile posibile ca să-și păstreze oamenii, fiindcă HoReCa era în deficit de personal înca dinaintea crizei. Dragoş Petrescu, fonda­to­rul gru­pului City Grill, în cadrul emisiunii ZF ”15 minute cu un antreprenor”:

 

„Cea mai importantă resursă sunt angajaţii. Recomand tuturor din in­dustria HoReCa să îşi păstreze oamenii şi să folosească facilitatea şo­ma­jului teh­nic, măcar 75% din salariul de bază să fie livrat lună de lună an­gajaţilor. Este foarte important să ne păstrăm oamenii, iar când o luăm de la capăt să nu o luăm de la capăt cu feţe noi“

 

Dragoș Petrescu speră că HoReCa va reveni cât de cât la normal din iunie şi că va funcționa la 50% din capacitatea pe care o avea înaintea crizei; până la sfâr­şitul anului se aşteaptă la o recuperare a cifrei de afaceri în proporție de 60%.

 

Industria de retail non-alimentar

Obligativitatea izolarării i-a făcut pe oameni să-și reconsidere prioritățile. Așa cum era de așteptat, obiectele de mobilier, hainele și podoabele, produsele pentru outdoor și multe altele care nu-și mai au locul sau care satisfac mai degrabă capricii decât nevoi, au coborât pe ultimele locuri. Oamenii au devenit mai conștienți de banii pe care îi cheltuiesc și de necesitatea de a avea niște bani puși deoparte. Drept urmare, veniturile magazinelor s-au diminuat considerabil, chiar dacă multe s-au reorientat către vânzarea online. Dan Șucu, proprietar Mobexpert, în emisiunea ZF ”15 minute cu un antreprenor”:

 

„Fără doar şi poate anul acesta este mult mai dificil faţă de 2009. Sunt asemănări în sensul că ne vom trezi cu toţii cu scăderi de afaceri, însă atunci scăderile au venit treptat. Dacă ne amintim, vânzătorii de autovehicule de transport au avut scăderi de până la 80%, la noi în industrie (n.ed. producție mobilier) scăderile au fost de 50%. În plus, în 2009 competiţia era mult mai mică decât în prezent, iar acum ne vom lovi de o schimbare de comportament a consumatorilor. Noi discutăm acum de lipsa de apetit a consumatorilor de a merge în magazine, dar ne vom confrunta cu lipsa de apetit a consumatorilor de se întâlni faţă în faţă cu un consilier în amenajări interioare de exemplu.”

 

Dan Pitic, CEO Ax Perpetuum Impex, producător şi distribuitor de articole pentru amenajări interioare şi exterioare din Cluj-Napoca, a declarat într-un interviu pentru ZF:

 

„Vorbim despre un lanţ pe care problemele financiare se transmit viral, exact la fel ca virusul. Eu cred că într-un interval de timp de la 7 la 15 zile începând de acum, se va ajunge la o incapacitate generalizată de plată şi vom ajunge într-o pandemie economică. Toate firmele mici care nu ştiu cum să gestioneze o situaţie precum cea prin care trecem acum sunt exact la fel de vulnerabile precum persoanele de peste 65 de ani şi ar trebui să avem grijă de ele.”

 

Companii-gigant precum Decathlon sau Ikea au ales să închidă magazinele fizice și să păstreze doar partea de comerț online. Sara Del Fabbro, CEO IKEA Europa de Sud Est:

 

„Este o perioadă ieșită din comun, iar prioritatea noastră absolută este să asigurăm sănătatea și siguranța clienților și angajaților. Am fost alături de aceștia în toate aceste zile și am monitorizat îndeaproape situația, iar aceasta este decizia corectă pe care trebuie să o luăm în momentul de față. Așteptăm cu nerăbdare să ne reîntâmpinăm clienții în magazine.”

 

Industria imobiliară

Nici industria imobiliară nu se simte mai bine, previziunile fiind condiționate de multe necunoscute legate și de durata crizei, și de mersul general al economiei. Tranzacţiile aflate în derulare continuă, cu respectarea restricțiilor de circulație, iar cele mai multe dintre tranzacţiile planificate au fost amânate, a declarat Mihai Pătrulescu, Senior Associate Investment Services, Colliers International Romania, pentru Business Magazin:

 

„Dacă perioada de întrerupere va fi mai scurtă de un trimestru, avem premisele pentru o revenire rapidă a activităţii de investiţii la nivelurile dinaintea crizei COVID-19. În continuare există foarte mult capital disponibil la nivel global, iar măsurile aprobate recent de băncile centrale globale vor ajuta acest flux al banilor.”

 

Nici reprezentații industiilor conexe, precum producătorii de profiluri pentru uși/ferestre/sere, nu pot face previziuni exacte, dar unii se arată optimiști deocamdată. Daniel Popa, Country Manager Reynaers Aluminium România:

 

„Ne confruntăm cu o situaţie nouă, ca toată lumea, şi încă nu putem estima pe termen mediu şi lung care vor fi repercusiunile la nivel de business. Anticipăm că riscurile de luat în seamă în perioada următoare vor fi impredictibilitatea economică şi riscul valutar. Prioritatea noastră principală în acest moment este siguranţa echipei interne şi a celor cu care lucrăm. Cei mai mulţi dintre colegii noştri îşi desfăşoară activitatea de acasă, iar pentru cei care necesită deplasarea la locul de muncă am luat toate măsurile de prevenire astfel încât să lucreze în condiţii de siguranţă.”

 

Industria auto

Fabricile auto din România și-au trimis angajații în șomaj tehnic din a două săptămână de criză, urmând să îi cheme înapoi atunci când pandemia se va fi terminat.

 

„Compania anticipează că activitatea comercială va fi reluată rapid după încheierea crizei sanitare. La momentul respectiv vor fi implementate măsuri corespunzătoare, în acord cu partenerii sociali, ceea ce va permite companiei să răspundă cererii comerciale.” ( Comunicat Dacia)

 

Industria de piese și accesorii și-a recalibrat producția, dar sunt în continuare fabrici care își continuă activitatea. Ovidiu Păscuțiu, CEO Saind-Gobain România, pentru Profit.ro

 

„Toate fabricile grupului Saint-Gobain în România funcţionează până la această dată, majoritatea la capacitate maximă, iar altele cu ajustarea activităţii ca răspuns la reducerea cererii, cum ar fi cazul fabricii Saint-Gobain Sekurit, odată cu stoparea temporară a activităţii unor fabrici de producţie auto. Mai mult, până în acest moment nu avem nicio întrerupere a aprovizionării.”

 

Grupul Continental, cel mai mare producător de componente auto din România, anunţă reorganizarea activi­tăţii pe plan local pentru a nu pune în pericol sănătatea angajaţilor săi, pe fondul epidemiei de coronavirus.

 

„Pentru protecţia an­ga­jaţilor noştri şi ca răspuns la ajustările de pro­ducţie ale clien­ţi­lor, mo­di­ficăm trep­tat pro­­duc­ţia în fabricile noas­tre din întreaga lu­me, în co­or­donare cu cli­enţii şi fur­ni­zorii.”

 

Industria petrolieră

Industria petrolieră se confruntă cu o problemă mai complexă, având în vedere că pe această piață erau niște mișcări dinaintea apariției pandemiei de coronavirus. Christina Verchere, director general OMV Petrom, pentru economica.net:

 

„Ne confruntăm cu o situaţie globală fără precedent, care necesită un răspuns rapid şi ferm din partea oamenilor, a companiilor şi a autorităţilor. Ne-am mobilizat echipele şi lucrăm îndeaproape cu autorităţile pentru a asigura energia de care ţara are nevoie, implementând în acelaşi timp măsuri adecvate pentru sănătatea angajaţilor şi clienţilor noştri.”

 

Rafinăria și centrala electrică au fost organizate astfel încât să asigure continuitatea operațiunilor, iar ceilalți angajați lucrează de acasă, prin aplicații online.

 

Industria farmaceutică

Deși farmaciile au fost luate cu asalt de către oameni, și această industrie pare să iasă șifonată după ce se termină criza coronavirusului. Pentru că majoritatea ingredientelor vin din China, producătorii de medicamente sunt puși în dificultate.

 

Află ce firme au obținut Certificatul pentru Situație de urgentă.

 

Industrii care au beneficii de pe urma crizei COVID-19

 

Industria de retail alimentar

Grupurile Kaufland, Carrefour, LIDL, Metro, Profi, Mega Image, Auchan, REWE şi Cora dispun de un total de peste 950.000 mp de spaţii de depozitare, din care sunt aprovizionate zilnic cele peste 3.000 de magazine din România. Marian Orzu, managing partner Dunwell:

 

„În ciuda perioadei mai dificile pe care o traversăm, marcată de multe incertitudini cauzate de răspândirea COVID-19 în lume, marile lanţuri de retail sunt aprovizionate zilnic, în condiţii de maximă siguranţă, din cele 23 de centre de distribuţie de pe întreg teritoriul României. Ţara noastră dispune de stocuri suficiente de produse şi nu vor exista probleme cu aprovizionarea magazinelor în perioada următoare, cu atât mai mult cu cât tirurile care transportă mărfuri internaţionale au primit undă verde pentru circulaţia în spaţiul comunitar (UE), astfel că riscul ca depozitele şi, ulterior, magazinele, să rămână fără mărfuri, este scăzut.”

 

În primele trei săptămâni de la apariția virusului în România (23 februarie – 15 martie), vânzările totale de bunuri de larg consum (inclusiv segmentul țigaretelor) au înregistrat o creștere de 37,2% comparat cu perioada similară a anului trecut, potrivit datelor de retail audit Nielsen. Defalcat, în categoria de alimente vânzările au crescut cu 42% în perioada indicată, produsele de igienă personală au raportat un avans de 65,6%, în timp ce vânzările de produse pentru îngrijirea locuinței s-au majorat cu 23,4%.

 

Potrivit datelor Nielsen, categoria care a crescut cel mai mult în total valoare absolută în aceste trei săptămâni raportat la aceeași perioadă a anului precedent este uleiul, cu un avans valoric de 107,8%, vârful de creștere fiind înregistrat în săptămâna 9 – 15 martie (240,8%).

 

Din top 15 categorii în creștere absolută, produsele care au înregistrat cea mai mare creștere procentuală în volum în aceste trei săptămâni sunt cele de igienă personală. Avansul mediu raportat este de 266,4%, în timp ce vârful de creștere a fost înregistrat în săptămâna 9 – 15 martie și a fost de 466,1%.

 

Comerțul online

La nivelul primelor trei săptămâni din luna martie a fost înregistrată o creştere de 18% a numărului de comenzi preluate de magazinele online faţă de aceeaşi perioadă a lui 2019, arată MerchantPro. Numai în cursul săptămânii trecute (16 – 22 martie), saltul a fost de 25%, în timp ce, în prima săptămână a lunii martie (2 – 8 martie), dinamica s-a situat la plus 13%, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Potrivit economica.net, în cele peste 1.000 de magazine online care funcţionează pe platforma MerchantPro (fostă ShopMania) se remarcă o creştere semnificativă faţă de anul anterior, „semn că publicul se îndreaptă tot mai mult către comenzile online pentru a-şi satisface nevoile de trai şi de adaptare la situaţia actuală, de la produse de îngrijire, curăţenie sau alimentare, până la produse din categoriile fashion sau home&deco”. MerchantPro, platforma SaaS de e-commerce cunoscută până recent ca ShopMania BIZ, anunţă că va lansa un program prin care își propune să susțină afacerile locale să lanseze rapid magazine online, ca sa-și continue măcar parțial activitatea. Compania va aloca o parte din echipa sa pentru a asista afacerile locale cu magazine offline, puternic afectate de starea de urgenţă şi de contextul epidemiologic.

 

Industria de curierat

De vreme ce crește volumul de comenzi în zona de comerț online și companiile de curierat merg bine, fără să le fie neapărat ușor. Felix Pătrășcanu, CEO Fan Curier

 

”Business-urile se reaşează. Apare multă tehnologie, iată noi stăm de vorbă pe o platformă online. Putem munci de acasă. Toată economia mondială ia o pauză. Să vedem cine rezistă în piaţă, ce businessuri noi vor apărea. Tinerii pot să vină cu idei noi pe care să le implementeze. Să ne uităm la valorile care ne definesc, ce este important pentru angajaţii noştri şi clienţii noştri. (…) Am luat deja măsurile standard de prevenție: managerii zonali monitorizează permanent activitatea din teren pentru triaj, folosim dezinfectant atât pentru personal, cât și pentru vehicule. Pentru zonele unde se decide instituirera carantinei, colegii care fac livrările vor folosi mănuși și mască de protecție.”

 

Industria de telecomunicații

În industria de telecomunicații, principala grijă anunțată este protejarea angajaților, dar și susținerea demersurilor autorităților. Murielle Lorilloux, CEO Vodafone România:

 

„La Vodafone depunem toate eforturile pentru a-i susţine pe toţi clienţii noştri, fie că sunt companii, autorităţi şi departamente guvernamentale, instituţii medicale, clienţi rezidenţiali, asigurându-le conectivitate de cea mai bună calitate şi serviciile de comunicaţii de care au nevoie mai ales în această perioadă dificilă.”

 

Perioada de distanțare socială pe care a impus-o pandemia COVID-19 a schimbat dramatic perspectiva consumatorilor, care s-au orientat preponderent către tranzacțiile online.

 

Irina Cristescu, general manager XTB România:

„Cred că sunt de urmărit pe termen lung companiile din tehnologie şi care furnizează servicii online sau facilitează furnizarea de servicii online. Această criză va schimba oarecum mindsetul marilor corporaţii şi se va schimba şi modul cum se raportează ele la munca de acasă. Acelaşi lucru putem spune şi pentru mindsetul consumatorilor, care vor accesa mai mult servicii online, shopping online, curierat etc. Este foarte posibil că acolo vom vedea primele creşteri susţinute după ce trece perioada aceasta critică sau chiar mai devreme. Pe termen scurt, scăderile masive din ultima lună generează şi oportunităţi de creştere foarte mari pentru companiile care încep să devină atractive pentru vânzare, în vreme ce pentru traderii care au apelat la Short-Selling poate aduce câştiguri imense.”

 

Reversul medaliei este supraîncărcarea spațiului online. Comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton face apel la responsabilitatea tuturor părților – provideri de servicii de streaming, operatori și utilizatori. Breton recomandă ca platformele de streaming să ofere mai degrabă o calitate standard a transmisiei şi să coopereze cu operatorii de telecomunicaţii. Aceştia din urmă ar trebui să ia măsuri preventive şi de atenuare, încurajând utilizatorii să aplice setări care reduc consumul de date, inclusiv utilizarea reţelei Wi-Fi sau reducerea rezoluţiei pentru conţinut, specifică un comunicat al Comisiei Europene, preluat de Medifax.

 

Dacă ți se par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletterul

 

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe