“Joy is the new business advantage.” E o adevărată teorie a bucuriei care se propovăduiește și se predă cu religiozitate. Este, practic, de la sine înțeles că, atunci când este fericit, un om devine cea mai bună variantă a sa. În orice context, deci inclusiv la job. Eficiența, entuziasmul, creativitatea unui om fericit sunt întrecute doar de efectul de contagiune pe care îl are.

Să nu fi fost niciodată în viață la vreun curs de management al resurselor umane și tot știi asta. Știi că vrei să lucrezi cu astfel de oameni, știi că îi vrei în echipa ta.

Dar, ca orice stare de spirit bună, fericirea la muncă e supusă pericolelor. Mai ales dacă se naște doar din întâmplare, și nu din strategie. Se naște din întâmplare atunci când ai norocul să angajezi un om care pur și simplu așa e plămădit: are optimism, deschidere și tonus bun în ADN. Și le împrăștie în jur. Dar… Răcește? Răceala lui se simte în echipă! Pleacă în vacanță 3 săptămâni? Mmmm, absența s-ar putea să se resimtă și în produsul afacerii tale.

E un fenomen extrem de vizibil mai ales în micile afaceri. Nu deschidem nicio carte ca să argumentăm un astfel de enunț. E de-ajuns să deschidem doar ușa magazinului din cartier și nu ne iasă în cale vânzătoarea preferată. Cea care știe, de exemplu, exact ce cumperi azi, în funcție de ce zi a săptămânii e. Care zâmbește și te anunță că “A fost doamna mai devreme, a cumpărat șervețele umede, nu cred că vă mai trebuie!”

Una peste alta, dacă vrei să ai clienți fericiți, trebuie să ai mai întâi angajați fericiți.

Sigur, nici cei mai pozitivi oameni nu sunt zi de zi esență de fericire. Și lor li se întâmplă neplăcute, și ei pot avea zile proaste.

În business, ca și în viață, nu e despre cât de mult poți prelungi starea, ci despre cât de repede te vindeci. Cât de repede îți revii după un episod neplăcut, personal sau operațional deopotrivă.

Aici, la “viteza de recuperare”, antreprenorii pot avea un cuvânt greu de spus.  Organizațiile în care înțelegerea complexității naturii umane e un principiu de management au șanse sporite de succes.

  • Când îi dai un respiro unui angajat care traversează un episod personal puternic și neplăcut, probabilitatea să îi câștigi respectul și loialitatea pe termen lung e uriașă.
  • Când transformi eșecul unui angajat în “lecția pe care am învățat-o din experiența asta”, iar ai parte de un boost de încredere.
  • Când un angajat își spune ideile fără să se teamă că i-ar putea fi brutal respinse, înseamnă că ai reușit.

Sigur, acum vine întrebarea posibil complicată: Cum faci asta? Cum îi faci pe angajați/subalterni fericiți, deci eficienți?

Forbes scria despre câteva lucruri simple, la îndemâna oricui.

  • Lasă-i pe oameni să fie… exact așa cum sunt

Știi, de fapt nu e nicio problemă să ai angajați un domn dichisit, un pasionat de tatuaje care și-a încrustat experiențe de-ale vieții pe piele și o tânără căreia îi e imposibil să aleagă o culoare a părului. Contează doar ce știe fiecare să facă, pasiunea și entuziasmul pe care le pune în ce face.

  • Arată-le oamenilor că știi cine sunt

E în natura noastră să ne dorim să fim văzuți. Observați. Auziți. Sigur, n-ai timp de stat toată ziua la povești de viață cu angajații ori colegii. Nici nu e vorba despre asta la muncă, dar nici despre stat la povești nu e vorba aici. E vorba despre “a le da atenție oamenilor”. Practic, despre lucruri simple. Ce, tu nu știi ce coleg bea cafeaua cu lapte, care o bea neagră pâclă și amară și cine se lasă de cafea o dată la două zile? Asta, plus alți câțiva pași: știi că ai un angajat care vrea să evolueze, să crească, să învețe mai mult? Nu ignora informația.

  • Fă-i pe oameni să creadă în tine

La urma urmelor, oricât de fericiți ar fi angajații tăi, dacă nu cred în tine, în viziunea ta, deci în succesul companiei, mai devreme sau mai târziu vor pleca. Dar, dacă tu crezi, folosește-ți toate resursele și îi vei convinge să-ți fie alături. Să rămână acolo. Pe cei mai buni îi vei convinge – iar cei mai buni înseamnă, de fapt, cei mai potriviți proiectului.

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe