Acum 20 de ani făceam afaceri după „legea junglei”. Era singura care funcționa. Nu știam cu cine urma să colaborăm. Ne aruncam orbește în speranța că vom avea noroc să dăm peste niște parteneri cinstiți.

Stăteam de vorbă cu un utilizator al platformei noastre zilele acestea și îmi povestea cum a început pentru el aventura antreprenoriatului. Discuția mi-a scos de la naftalină amintirile și cred că la fel ți se va întâmpla și ție, dacă ai intrat în afaceri înainte de 2000.

Chiar dacă ești mai de curând în branșa antreprenorilor, povestea asta îți este utilă fiindcă vei înțelege cât de mult te pot ajuta instrumentele de verificare și monitorizare a partenerilor de afaceri pe care le ai acum la dispoziție și le poți folosi în activitatea de zi cu zi.

 

Antreprenor pe vremea lui mIRC și Alcatel One Touch Easy

Acum 20 de ani, eu eram la facultate, la ISE, în Iași, în anul al doilea. Abia descoperisem calculatorul și internetul, abia aflasem de Google și cum să caut o carte în catalogul electronic de la bibliotecă. Eram super încântat!

Abia apăruse mIRC și toți studenții îl foloseau pentru chat. Mergeam la Internet Café dacă aveam de căutat ceva ”pe calculator” și ne simțeam “cineva” dacă aveam telefon mobil. Eu aveam un Alcatel One Touch Easy de care eram atât de mândru 😊!

Ca student, era cum era. Dar ce făceai dacă erai antreprenor? Cum spunea și Răzvan, antreprenorul cu care am depănat amintiri, principala ta problemă era lipsa de informații reale, clare și corecte despre companii și despre proprietarii, asociații sau administratorii lor.

Ai avut o idee, o sclipire. Ai văzut un potențial de afacere care avea să-ți aducă succesul și o viață mai bună, mai liberă, mai… așa cum îți doreai. Ai început să cauți furnizori și companii-client către care să vinzi, fiindcă, nu-i așa, ca să poți avea profit, trebuie să ai suficient de multe vânzări.

De fapt, de-aici a și pornit discuția noastră, de la găsirea clienților. Ca să-ți poți desfășura afacerea în anii 2000, trebuia să stabilești cumva o legătură de încredere cu potențialii tăi clienți. Depindeai complet de încasările de la ei. Dacă nu-ți plăteau la timp facturile, nu puteai plăti nici tu furnizorii, angajații, taxele la stat.

Plata cu întârziere către furnizori era cea mai mare problemă, fiindcă fie nu-ți mai dădeau deloc marfă, fie îți creșteau prețurile sau îți cereau să le achiți pe loc. Pentru că nici ei nu aveau cum să te verifice pe tine, să vadă că tu ești de bună credință, doar că nu ai încasat la timp…

Sunt foarte mulți cei care au fost nevoiti să-și închidă o afacere din cauza facturilor neîncasate la timp, îmi povestea Răzvan. Și totuși, sunt foarte mulți cei care au reușit ca să supraviețuiască sau chiar ca să crească.

 

Cum evitai clienții neserioși?

Ce puteai face acum 20 de ani ca să lucrezi doar cu clienți care plătesc la timp? Întrebai în dreapta și-n stânga. Încercai să afli de la alții care mai lucraseră cu ei. Uneori nu găseai informații sau erau complet subiective, alteori erau incomplete sau de-a dreptul false. Cum spuneam la început, era ”legea junglei”: supraviețuiește cine poate, are succes acela care este dispus să facă orice pentru a reuși.

N-a fost deloc simplu. Au prosperat mulți dintre cei fără scrupule, mai puțini dintre oamenii de afaceri onești. Sunt cu atât mai de apreciat aceștia, fiindcă au crezut cu adevărat într-o idee și au găsit soluții ca să rămână pe piață și să-și ducă visul mai departe.

 

După 20 de ani…

Acum e mai simplu. Avem în buzunar telefoane care ne ajuta să găsim instantaneu tot ce vrem să știm. Aflăm într-o secundă profitul și cifra de afaceri ale oricărei companii, dacă are sau nu facturi neplătite, cine conduce firma la vedere sau din umbră, cine a dat-o în judecată și de ce, dacă mai este activă.

Putem ști tot ce ne trebuie ca să ne alegem cu grijă partenerii cu care vrem să colaborăm, pe care vrem să-i avem alături. Nu mai suntem obligați să vindem oricui sau să cumpărăm de la oricine, știm cine ne sunt concurenții și putem analiza cum să ne menținem în frunte sau cum să-i depășim pe cei care sunt mai buni decât noi.

Acum depinde doar de noi dacă avem deschiderea să folosim uneltele de business intelligence pe care le avem la distanță de un click, dacă suntem dispuși să înțelegem indicatorii financiari și analizele de piață. Nu e nimic mai simplu decât să verificăm conexiunile dintre companii, ce firme a mai deținut owner-ul cu care negociem, dacă o firmă a avut sau nu incidente de plată în CIP sau RedBill.

Nimic mai simplu, pentru că acum există platforme de date, precum termene.ro, unde găsești toate datele oficiale despre toate companiile românești. Sunt informații corecte și actualizate, cu ajutorul cărora îți poți analiza potențialii parteneri de afaceri înainte să semnezi un contract de colaborare.

Exact asta spunea și Răzvan, că nu-i vine să creadă cât de ușor se poate informa acum cu privire la orice client sau potențial client al său.

  • Câștigă timp având toate informațiile centralizate, structurate, analizate și la dispoziție în câteva secunde.
  • Pornește din poll-position în negocieri pentru că știe cu cine stă de vorbă
  • Are respectul partenerilor și competitorilor pentru că se dovedește un om de afaceri serios, care ia decizii de business înțelepte
  • Accesul facil la date îi dă confortul necesar ca să se concentreze la dezvoltarea afacerii sale, la care muncește de tânăr.

 

Acum nu mai ține de fler și nici de noroc. Poți să-ți conduci predictibil afacerea dacă te bazezi pe date certe. Iar marele avantaj e că le ai pe toate la un loc, nu-i nevoie să navighezi pe zeci de site-uri ale autorităților, dintre care unele încă se mișcă la fel ca acum 20 de ani 😊.

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe