Mai mult de 500.000 de români lucrează de acasă pe perioada izolării impuse de pandemia de COVID-19, potrivit datelor de la Creasoft, citate de Startup Cafe. IT-iști, consultanți pe diverse domenii, angajați din domeniul financiar, din telecomunicații, comunicare, jurnalism – toată lumea s-a refugiat în biroul improvizat de acasă.

”Observăm o tendință a ultimelor 2 săpămâni de creștere a cererii de soluții informatice pentru pontaj mobil. În momentul de față, un moment de criză, mai multe job-uri pot fi convertite într-un sistem remote, permițându-le oamenilor să folosească pontajul mobil”, declară Adrian Dinu, fondator Creasoft.

Creșterea cererii vine e lesne de înțeles de vreme ce pontajul salariaților este obligatoriu în România din august 2017. Fiecare companie este obligată să țină o evidență zinlică a timpului de lucru al angajaților, în care trebuie să menționeze ora de început și cea de sfârșit a programului de lucru.

Cât e însă de relevant pontajul în condițiile muncii remote? Cum facem, atât din postura angajatorilor, cât și a angajaților, să păstrăm productivitatea sau, de ce nu?!, să o creștem?

Să discutăm deocamdată perspectiva angajaților. Sunt unii care aveau ceva experiență cu munca remote înainte de impunerea izolării, fiindcă exită totuși o mulțime de companii care permit măcar o zi pe săptămână lucratul de acasă. Pentru aceștia a fost ușoară tranziția – aveau deja un loc (cel mai probabil acasă) pentru acest scop și adaptarea a fost mai simplă. Pentru ceilalți, lucrurile nu au stat chiar așa. Dar cum ar trebui să arate spațiul de lucru pe care îl amenajăm acasă? Vorba aceea, ”câte bordeie, atâtea obiceie!”, dar sunt totuși câteva reguli pe care e important să le respectăm. Și încă ceva: contează foarte mult structura familială a angajatului, dar și domeniul în care activează.

Cum să ne organizăm mai bine timpul

Primele zile lucrate de acasă au fost o binecuvântare. Până la urmă, cu toții am visat să nu mai petrecem ore în trafic, să ne putem face singuri programul, să nu mai dăm ochii cu toți colegii zilnic. După ce a trecut euforia noii situații, ți-ai dat seama că nu ai făcut mai nimic pentru job. Te recunoști? Ai stat pe Netflix de toți banii, ai casa lună și ești extraordinar de odihnit/ă. A venit timpul să realizezi că nu ești în concediu. Trebuie să și muncești! Pentru asta este nevoie să îți faci un program strict, de care să te și ții. În primul rând, e important să îți delimitezi spațiul de lucru.

 

lucratul-acasa-coronavirus

Sursa: Facebook

Fă apoi o listă precisă cu sarcinile zilnice, te va ajuta să nu pierzi echilibrul. Nici să nu tărăgănezi toată ziua în ideea că te vei apuca la un moment dat de treabă și să constați că s-a făcut seară, iar tu ești tot pe canapea la televizor; nici să nu te așezi la laptop în ideea să lucrezi o oră și să constați că afară s-a înserat, iar tu nu nici nu ai mâncat în ziua respectivă. Stabilirea task-urilor zilnice îți e necesară ca să poți îmbina timpul de lucru cu timpul pe care îl dedici familiei. Mai ales dacă ești părinte și pe lângă tine mai mișună și cel puțin un copil care te strigă la fiecare 5 minute că vrea să faceți puzzelul ”ăla” cu 240 de piese.

Cu toate acestea, 65% dintre angajați cred că pot fi mai eficienți lucrând de-acasă, potrivit Flexjob.com. Respondenții consideră că acasă sunt mai puține lucruri care te distrag, nu te mai întrerup colegii, nu mai trebuie să respecți regulile interne impuse de companie și dispare stresul de a sta în trafic. O precizare trebuie făcută însă aici – vorbim despre rezultatele unui sondaj efectuat înaintea perioadei de izolare cauzată de coronavirus, respectiv într-o perioadă în care copiii mergeau la școală/grădiniță/after school. În situația pe care o trăim acum, adulții care au copii și lucrează de acasă nu prea au mecanisme ca să-și poată păstra productivitatea anterioară. Nu degeaba social media sunt pline de postări ale părinților disperați că nu pot lucra din pricina copiilor.

lucratul-acasa-remote-coronavirusSursa: Facebook

Sunt amuzante, e adevărat, dar e un râs cam amar ….

{% video_player „embed_player” overrideable=False, type=’scriptV4′, hide_playlist=True, viral_sharing=False, embed_button=False, autoplay=False, hidden_controls=False, loop=False, muted=False, full_width=False, width=’640′, height=’360′, player_id=’27511597867′, style=” %}

Sursa: Facebook

Cum comunicăm și păstrăm legătura cu colegii

Comunicarea cu echipa este cheia succesului în cazul muncii de acasă. Ești ”obligat” să te aranjezi – altfel ai risca să zaci în pijamale sau trening zi și noapte – și te menține în legătură cu lumea de afară.

Fie că folosești Zoom, Meetings, Google Hangouts, Skype sau orice altă platformă de socializare, este important ca măcar o dată pe săptămână să te întâlnești cu colegii și să discutați despre mersul proiectelor în care sunteți implicați. Dacă se întâmplă să apară și copiii în cadru, nu te stresa; e o bună ocazie ca restul colegilor să înțeleagă condițiile în care lucrezi, din motive independente de dorința ta.

6 reguli simple care îți vor crește productivitatea

#1 Organizează-ți un birou

Găsește-ți un loc în casă în care să te retragi și să lucrezi. Poate fi masa din bucătărie, măsuța de cafea din sufragerie sau oricare alt spațiu pe care îl dedici muncii de birou. Oricum și oriunde ar fi, acest spațiu trebuie să răspundă nevoilor tale, adică să te simți confortabil. Dacă nu folosești decât un laptop, atunci poți lucra și de pe canapea, însă dacă ești genul care își poate deschide oricând o papetărie, cu siguranță vei avea nevoie de ceva mai mult.

#2 Eliberează spațiul

Dacă lucrezi în bucătărie, nu lăsa pe masă și solnița, oala de ciorbă și suportul de pahare. Sfatul își găsește corespondent pentru fiecare cameră în parte, eviddent. Un loc curat și ordonat este cheia productivității. Elimină din zona de lucru orice alte obiecte care nu țin de serviciu, ca să te poți concentra pe sarcinile legate de job.

#3 Pregătește-te dimineața ca și cum ai pleca la birou

E ușor să cazi pradă unui mod de viață mai delăsător. Ca să nu pățești așa ceva, urmează-ți rutina de dimineața de dinainte de izolare. Mergi la baie și fă-ți programul de igienă, schimbă-te de pijmale; dacă ești femeie, aranjează-te un pic. Îți va da o stare de bine și o urmă de normalitate în toată această situație ieșită din comun. Fă-ți o cafea sau pregătește-ți micul dejun și apoi apucă-te de treabă. Dacă ai o familie extinsă, va trebui să găsești o soluție astfel încât ritualul de dimineață să nu dureze până la pranz. Poate dura ceva timp, dar vei reuși dacă înțelegi cât e de importantă organizarea timpului.

#4 Ai grijă la postură

Nici la birou nu îți place să stai pe un scaun care nu este confortabil. De ce ai face acest lucru acasă? Nu sta ghemuit pe canapea sau în pat pentru că vei ajunge să ai probleme de sănătate. Alege un loc în care să stai confortabil și corect, ca să nu te doară spatele seara. Acum nu e deloc un moment bun să ai nevoie de medic.

#5 Fă-ți un program

Nu există altceva care să sporească mai mult productivitatea decât un program bine stabilit. Și când mergeai la birou știai ce ai de făcut la începutul zilei de lucru, așa că urmează această rutină și în munca de acasă. Dacă ai și copii, include-i și pe ei în task-urile zilnice și adaptează-le în funcție de ei. Fă-le și lor propriul program de lucru, raportat la vârstă. Nu e momentul să faci exces de zel, așa că stabilește un program realist.

#6 Fă pauze

Și la birou făceai pauze, nu? Acasă de ce ai sta pe scaun 4-5 ore fără să te miști? La fiecare oră ridică-te, mergi și uită-te pe geam, poți face și mișcare, sună-ți un prieten, meditează.

Sursa: Success.com

Indiferent unde îți pui biroul, indiferent cum îți faci programul, indiferent că ai colegi de birou doi, trei sau chiar patru copii cărora nu le convine deloc că ai de lucru mai multe ore pe zi sau ești singur în apartament, important este ca la sfârșitul perioadei de izolare să ai mintea întreagă și să-ți păstrezi jobul. 😊

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe