Pe actuala scenă de business din România, pare că parteneriatul în afaceri este mai cu seamă un joc de loterie. Dacă-ți alegi clienții sau furnizorii fără să te documentezi serios, riști efecte nefaste tip domino, pe termen lung. Nu vrei asta, bineînțeles. Ce ai de făcut e să investești mai mult timp la început și să verifici serios firmele cu care ai vrea să faci business, ca să nu intri într-un parteneriat client-furnizor păgubos.

Cifrele din statistici nu ne dau nici ele motive să ne calmăm. În martie 2020, sunt raportate în RedBill facturi restante în valoare de peste 5 milioane de euro, iar media zilelor de întârziere depășește 460 de zile. Sunt peste 800 de firme care au raportat mai mult de 500 de companii rău-platnice, iar datoria medie e peste 4000 EUR.

redbill_colectare_creante

Nu-i de glumă, mai ales dacă ai o companie mică sau mijlocie. Un client neserios poate să-ți dezechilibreze cash-flow-ul până în punctul în care să intri în incapacitate de plată, devenind tu însuți un rău-platnic. Să zicem că nu ajungi chiar până aici, dar tot mai sunt câteva capcane în care poți pica, dacă nu îți alegi cu grijă colaboratorii.

Care sunt riscurile într-un parteneriat client-furnizor?

În funcție de gravitatea efectelor lor, vă propunem să categorisim riscurile care pot să apară într-un parteneriat de afaceri în felul următor:

  1. Neplata la timp a facturilor
  2. Nerespectarea termenelor de livrare
  3. Calitatea oscilantă a produselor sau serviciilor
  4. Lipsa de comunicare
  5. Lipsa încrederii

Neplata la timp a facturilor

Dintre toate riscurile unui parteneriat între client și furnizor, neplata la timp a facturilor poate avea implicațiile cele mai serioase. Dacă restul problemelor le mai poți rezolva într-un fel sau altul, lipsa banilor pe care te bazezi la o anumită dată ca să poți achita tu însuți alte facturi, salarii sau taxe la stat poate genera chiar și falimentul. Partea bună e că poți să eviți blocajele dacă folosești un instrument de raportare și colectare precum RedBill.

Care sunt avantajele unei astfel de soluții:

  • Raportezi facturile cu termene de plată depășite. Pe de o parte, îi atenționezi pe datornici că ai început demersurile să-ți recuperezi banii care ți se cuvin și, pe de altă parte, le ești de folos altor antreprenori care vor afla din platformă că acel client nu-și plătește la timp facturile.
  • Dai în colectare către KRUK România facturile neîncasate. Beneficiezi de resursele și experiența unui lider european în materie de recuperare creanțe, pentru orice factură de minimum 100RON. Și mai ai un avantaj, plătești comisionul de colectare numai dacă sunt recuperați banii
  • Ca să nu ajungi în situația să alergi după propriii bani, poți să folosești preventiv RedBill, tocmai ca să nu semnezi un contract cu un client care are reputație îndoielnică. Respectiv, ai acces la lista actualizată a tuturor companiilor raportate pentru neplată în România.

Aveți aici descriși foarte clar pașii pe care îi aveți de urmat când începeți să folosiți RedBill.

Nerespectarea termenelor de livrare

Fie că vorbim despre produse sau despre servicii, respectarea termenelor de livrare ar trebui să fie literă de lege. Numai că, de multe ori, din cauze mai mult sau mai puțin obiective, lucrurile nu stau chiar așa. Și, atunci când tu depinzi de un furnizor ca să onorezi o comandă unui client, situația devine alarmantă. O soluție ca să evitați acest tip de întârziere care vă poate afecta credibilitatea e să treceți în contractele cu furnizorii clauze cu privire la penalitățile pe care le vor avea de plătit dacă nu livrează la timp.  Și, evident, să mergeți până la capăt cu aplicarea acestor penalități.

Calitatea oscilantă a produselor sau serviciilor

Când ești la început de drum cu un nou furnizor sau client, un alt tip de risc care poate pune bețe-n roate afacerii este păstrarea unui standard minim promis de calitate. Bineînțeles că el poate fi îmbunătățit pe parcursul colaborării, dar în niciun caz nu puteți accepta sau livra un produs ori serviciu sub standardul agreat, fiindcă și credibilitatea voastră va urma aceeași traiectorie, adică în jos. Antreprenorii experimentați spun că atunci când implici activ un furnizor în businessul tău, îi transferi o parte dintre responsabilități care vor consolida relația voastră de afaceri. Acest tip de transparență trebuie urmărit pe toată perioada desfășurării parteneriatului, ca să vă asigurați că veți avea mereu produse și servicii de calitate.

Lipsa de comunicare

Ce părere aveți despre importanța comunicării în afaceri? Dacă sunteți tentați să ridicați din umeri sau credeți că ”n-au nici în clin, nici în mânecă”, s-ar putea să nu rezistați mult pe piață. Comunicarea e esențială în toate etapele afacerii și între toate părțile implicate: angajați, management, furnizori, clienți și consumatori finali. Dacă între două dintre verigi lipsește comunicarea, sunt șanse mari să se năruie tot businessul. Nu ne credeți? Puteți citi un articol cuprinzător despre tipurile de comunicare în interiorul companiei și cu terții, care explică și cum puteți îmbunătăți lucrurile pentru firma voastră.

Ce vrem să vă spunem e că multe dintre situațiile cu potențial de risc într-un parteneriat între client și furnizor se pot rezolva printr-o comunicare eficientă. De pildă, în situația în care un furnizor își dă seama că nu poate livra la timp marfa promisă, e indicat să își anunțe clientul, ca să găsească soluții de moment. De partea cealaltă, în cazul în care clientul este într-o situație financiară mai dificilă, e firesc să-i anunțe pe cei cărora le datorează bani că va întârzia plățile și să anunțe o dată ulterioară pe care o poate respecta.

La fel de importantă este și oferirea unui feedback, fie el pozitiv sau negativ. Orice reacție îndreptățită și susținută întărește relația de afaceri și ajută la îmbunătățirea calității produselor și serviciilor.

Lipsa încrederii reciproce

Sunt situații în care între clienți și furnizori se invocă încrederea mutuală drept baza relației de afaceri. Din experiența noastră și a antreprenorilor cu care stăm zilnic de vorbă, vă sfătuim să nu neglijați rigoarea contractului doar fiindcă vă e cunoscut viitorul partener. Cu atât mai mult dacă nu-l cunoașteți. Sinceri să fim, e vital pentru afacerea voarsă să faceți o verificare amănunțită a companiilor cu care veți interacționa.

Iată care sunt informațiile la care e nevoie să fiți atenți:

  • Existența legală a firmei
  • Autorizația de funcționare
  • Codurile CAEN
  • Valabilitatea sediului social
  • Codul de TVA
  • Eventuale procese pe rol
  • Proceduri de faliment sau insolvență
  • Structura acționariatului și beneficiarul real al companiei
  • Implicarea politică sau în spațiul public a unuia dintre acționari

Poate părea dezarmant de mult de muncă, dar nu e deloc așa dacă folosești instrumente inteligente. Nu vă imaginați că va trebui să luați la răsfoit pagină cu pagină cine știe câte dosare cu documente. Alternativa pe care v-o punem noi la dispoziție este o platformă complet digitalizată care prin care aveți acces la toate informațiile de care aveți nevoie.

Dacă nu ai folosit încă platforma Termene.ro, îți poți crea chiar acum un cont gratuit.

{{cta(‘e1b109a2-4ef9-4129-943b-34748ce3581f’,’justifycenter’)}}

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe